![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
|
كيف نتخلص من العصبية والضغط؟
كيف نتخلص من العصبية والغضب؟ بتتعصب بسرعـة ؟...... بتغـضب بسرعــة ؟....... بتزعل الناس منك ؟...... اعصابك تعـــــبانة ؟......متوتر طول الوقت ؟........ زهقت؟ تعبت؟ نفسك ترتاح و تتخلص من ضغوط الحياة؟ نفسك تعيش فى هدوء وسلام اقرا معايا الكلام ده للدكتور رامز طه استشارى الطب النفسى بيقول على موقعه ([عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]) يقول الطبيب هذه خطوات هامة : • ابحث عن مكان هادئ واسترخى فيه، واطرد من ذهنك كل الهموم وأوقف ذهنك عن التفكير فى المشاكل والعقبات والمواقف المؤلمة. • تنفس ببطء وعمق. • استخدام مخيلتك وقدرتك على التركيز واسترجع من ذاكرتك نجاحاً حققته فى الماضى بكل الأحاسيس السعيدة التى صاحبته.. عش هذه اللحظات مرة اخرى بمشاعر متفائلة . • استرجع منظراً طبيعياً جميلاً... وركز بشدة فى تفاصيله واستمتع بها ولا تسمح لذهنك بالشرود فى أى أفكار سلبية أو انهزامية غير مرغوبة. • كرر مجموعة من الجمل المُحفِزة والكلمات الإيجابية المتفائلة مثل (النجاح – الثراء – أنا صبور وسأحقق بعون الله ما أحلم به). • أشعر كأنك حققت هدفك فعلاً؛ وتخيل لحظات نشوتك بتحقيق أمانيك، كأنها واقع حى نابض. • قل لنفسك سأبدأ الآن من جديد وسأحطم الفشل وكل المصاعب والعقبات . التعديل الأخير تم بواسطة Silver ; 03-28-2008 الساعة 10:51 AM سبب آخر: قوانين المنتدى |
|
#2
|
||||
|
||||
|
مشكورة أختى العزيزة
وفعلاً الواحد فى حاجة أنه يريح أعصابه وان شاء الله نشوف مواضيعك المتميزة تقبلى مرورى
__________________
رأيت الهَم في الدنيا كثير ... وأكثره يـكون مــن النساء فلا تأمن لأنثي قــط يوما ... ولوهبطت عليك من السماء ![]() |
|
#3
|
|||
|
|||
|
مشكورة يا اختى العزيزة
فعلا لازم نتخلص من الكلام ده تقبلى تحياتى ومرورى |
|
#4
|
|||
|
|||
|
شكرا يا اختنا على الموضوع الجميل جدا
ومشرفة القسم العام
__________________
يا قارى خطى لا تبكى على موتى...فاليوم انا معك وغدا فى التراب فان عشت فاننى معك...وان موت فالذكرى ويا مارا على قبرى لاتعجب من امرى...بلامس كنت معك وغدا انت معى |
|
#5
|
||||
|
||||
|
شكرا علي الموضوع الجميل ده
|
![]() |
|
|
المواضيع المتشابهه
|
||||
| الموضوع | كاتب الموضوع | المنتدى | مشاركات | آخر مشاركة |
| رونالدو: سعيد بعودتي للمشاركة والضغط على برشلونة | beckham | صدى الملاعب العربيه والعالميه | 0 | 02-14-2010 02:50 AM |
| جوزيه: الكلام عن قلة خبرة غانا خداع..والضغط في أنجولا أكبر من الأهلي | beckham | صدى الملاعب العربيه والعالميه | 0 | 01-23-2010 06:36 PM |
| اجعل نسختك اصلية وتخلص من النجمة الزرقا وحدث النسخة كما تشاء Genuine windows XP validation | Silver | منتدي البرامج العامه | 1 | 01-05-2010 12:21 PM |
| كيف نتخلص من الوهن ؟ | yassine-6 | منتدى نور الإيمان | 2 | 06-22-2009 12:15 PM |
| كيف نتخلص من الوهن ؟ | yassine-6 | سلة المحذوفات | 1 | 05-29-2008 04:54 AM |