منتديات كيو ون q8-one  

العودة   منتديات كيو ون q8-one > ۝ المنتـدى الــعـــام ۝ > المنتدى العام

 
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #12  
قديم 01-10-2010, 01:13 AM
أشلاء قلب أشلاء قلب غير متواجد حالياً
 
تاريخ التسجيل: Jan 2010
الدولة: مصر - المنوفية
المشاركات: 162
افتراضي


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



عدم التوبة او الرجوع فيها مبيوصلش الشيطان للنجاح ده الا بصاحب سوء

وفي رفقاء السوء حنلاقي كلام كتير :-


1-قال رسول الله صلى الله عليه وسلم

2-قال العامة

حبدأ هنا بالاقوال العامة بس مش للاهمية ده علشان افتح نفسكو بس



من أقوال العامة :-

*الصاحب ساحب:-

لان الصاحب بيسحب صاحبه زي موج البحر ما بيسحب الغريق



* الصديق قبل الطريق :-

لانك لو اخترت حتى طريق صح وقابلت فيه صاحب سوء ولو بالصدفة حيبعدك عن الطريق اللي انت بدأته



وفي مثل ليبي بيقول

·الصاحب لو قال الحق راسه تنشق :-

بمعنى ان صاحبك حتى لو صارحته بالحق وهو كان من اهل السوء حيستحل دمك او حتى يضرك او يأذيك



وفي امثلة كتيرة جدا عند العرب حتى البدو اللي عايشين في خيام عارفين قيمة الصديق والصاحب



اما عن اقوال الرسول صلى الله عليه وسلم :-

·"لا تصاحب إلا مؤمنا ولا يأكل طعامك إلا تقي "

بمعنى ان الصاحب مش بس يكون مسلم لا ده يا حبذا لو كان مؤمن لان الايمان درجة اعلى من الاسلام

وبمعنى كمان ( ودي خاصة للشباب ) ان ميدخلش بيتك الا اللي انت واثق من دينه قبل اخلاقه كمان والا الصديق الوفي اللي يقدر يعني ايه انت دخلته بيتك




·" المرء على دين خليله فلينظر احدكم من يخالل ":-

يعني ان الانسان بيكون على دين واخلاق وطريق صاحبه

عايز تخطب واحدة :- لازم تشوف مين اصحابها

وعايزة تقبلي العريس ده او تلرفضيه :- برضه شوفي مين اصحابه
__________________
(*)المفكره :-"الماجيكاويه(*)

ليلجأ العاصي إلى حرم الإنابة ...
وليطرق بالأسحار باب الإجابة ...

ما صدق صادق و رد ...
ولا أتى الباب
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] مخلصا و صد
رد مع اقتباس
 

الكلمات الدلالية (Tags)
الصريح بس يدخل


تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
عايش حياته admin منتدي الفنون الادبيه 0 11-15-2009 05:32 AM
عايش بـ قلب مجروح البرنس الوحدانى الابداعات الفنيه للاعضاء 5 09-14-2009 11:44 PM
لو عايز تسمع إسمع لو مش عايز متسمعشي!! karmen المنتدى العام 8 09-12-2009 01:04 PM
كيف تتوب الى الله Elmjeck منتدى نور الإيمان 1 03-01-2009 03:25 AM
عايز رايكم wushuman2020 منتدي تطوير المواقع والمنتديات 3 09-11-2008 04:41 AM


الساعة الآن 10:15 PM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir