|
منتدي الفنون الادبيه شعر و قصائد وقصص وفنون أدبيه يُمنع وضع المواد التي تحتوي على موسيقى |
|
أدوات الموضوع | إبحث في الموضوع | انواع عرض الموضوع |
#1
|
||||
|
||||
كل ما كتب صلاح جاهين من رباعيات وأشعار (موضوع متجدد)
نبذة عن الشاعر • اسمه الحقيقي محمد صلاح الدين بهجت أحمد حلمي • ولد في 25 ديسمبر 1930 فى شارع جميل باشا بحي شبرا. • والده المستشار بهجت حلمي الذي تدرج في السلك القضائي بدءًا من وكيل نيابة حتى عُين رئيساً لمحكمة استئناف المنصورة. • التحق بكلية الحقوق بناء على رغبة والده، ودرس في ذات الوقت في كلية الفنون الجميلة دون علم والده لفترة قصيرة، ثم ترك الدراسة بأكملها وانغمس في العمل الصحفي. • التحق بروز اليوسف وعمل سكرتير تحرير وظل يرسم بشكل سري إلى أن اكتشفه "أحمد بهاء الدين" -الرجل الثاني بالمجلة وقتها- فأفرد له صفحة كاملة أسبوعيا. • كتب عددا كبيرا من الأغاني الوطنية وارتبط اسمه بثورة يوليو ومغنيها "عبد الحليم حافظ" وذاعت شهرته من خلال بعض الأغاني مثل "صورة" "السد العالي" وغيرهما. • كتب السيناريو والحوار لعدة أفلام مثل "خلّي بالك من زوزو"، "أميرة حبي أنا"، "شفيقة ومتولي" و"المتوحشة" كما شارك في إنتاج أفلام "أميرة حبي أنا"، "عودة الابن الضال"، وشارك بالتمثيل في عدة أفلام منها "شهيد الحب الإلهي" عام 62 و"لا وقت للحب" عام 63 و"المماليك" في عام 1965. • توفي في 21 أبريل عام 1986. ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, خرج إبن آدم مـ العدم قلت : ياه
رجع إبن آدم للعدم قلت : ياه تراب بيحيا ... وحي بيصير تراب الأصل هو الموت و اللا الحياه ؟ عجبي !!! :::::::::::::::::: ضريح رُخام فيه السعيد إندفن و حفره فيها الشريد من غير كفن مريت عليهم .. قلت يا للعجب لإتنين ريحتهم ليها نفس العفن عجبي !!! ::::::::::::::::: ياما صادفت صُحاب و ما صاحبتهُمش و كاسات خمور و شراب و ما شربتهُمش أندم على الفرص اللي أنا سبتهم و اللا على الفرص اللي ما سبتهمش عجبي !! ::::::::::::::::::: الكون ده كيف موجود من غير حدود و فيه عقارب ليه و تعابين ودود عالم مجرب فات و قال سلامات ده ياما فيه سؤالات من غير ردود عجبي !!! ::::::::::::::::::: أنا شاب لكن عُمري ألف عام وحيد لكن بين ضلوعي زحام خايف و لكن خوفي مني أنا أخرس و لكن قلبي مليان كلام عجبي !!! :::::::::::::: يا باب يا مقفول ... إمتى الدخول صبرت ياما و اللي يصبر ينول دقيت سنين ... و الرد يرجع لي : مين ؟ لو كنت عارف مين أنا كنت أقول عجبي !!! ::::::::::::::::: أحب أعيش ولو في الغابات أصحى كما ولدتني أمي و أبات طائر .. حيوان.. حشره .. بشر ..بس أعيش محلا الحياة.. حتي في هيئة نبات عجبي !! ::::::::::::::::: التعديل الأخير تم بواسطة karmen ; 2010-01-26 الساعة 11:29 AM |
#2
|
||||
|
||||
عجبتني كلمه من كلام الورق
النور شَرَق من بين حروفها و بَرَق حبيت أشيلها ف قلبي .. قالت حرام ده أنا كل قلب دخلت فيه إتحرق عجبي !!! :::::::::::::::: كان فيه زمان سحليه طول فرسخين كهفين عيونها و خشمها بربخين ماتت لكن الرعب لم عمره مات مع إنه فات بدل التاريخ تاريخين عجبي !! ::::::::::::::::::::: رقبة إزازه و قلبي فيها إنحشر شربت كاس و إتنين و خامس عشر صاحبت ناس م الخمره تصبح وحوش و صاحبت ناس م الخمره تصبح بشر عجبي !!! :::::::::::::::: سَهيّر ليالي و ياما لفيت و طُفت و ف ليله راجع في الضلام قمت شفت الخوف ... كأنه كلب سد الطريق و كنت عاوز أقتله .. بس خفت عجبي !! ::::::::::::::: ورا كل شباك ألف عين مفتوحين و أنا وإنتي ماشيين يا غرامي الحزين لو إلتصقنا نموت بضربة حجر و لو إفترقنا نموت متحسرين عجبي !!! :::::::::::::: نوح راح لحاله والطوفان إستمر مركبنا تايهه ولسه مش لاقيه بر آه م الطوفان وآهين عليك يا بر إزاي تقدر تبان والدنيا غرقانه شر عجبي !! ::::::::::::::::: |
#3
|
||||
|
||||
على رجلي دم .. نظرت له ما إحتملت
على إيدي دم.. سألت ليه ؟ لم وصلت على كتفي دم.. و حتى على راسي دم أنا كُلّي دم .. قَتَلت ؟ ..... واللا إتقتلت عجبي !! ::::::::::::::::::: أنا كل يوم أسمع .... فُلان عذبوه أسرح في بغداد و الجزاير وأتوه ما أعجبش م اللي يطيق بجسمه العذاب و أعجب من اللي يطيق يعذب أخوه عجبي !!! ::::::::::::::: ينبوع و في الحواديت أنا سمعت عنه إنه عجيب .. و ف وسط لهاليب لكنه شقيت كما الفرسان طريقي .. لاقيت حتى الخنازير و الكلاب شربوا منه عجبي !!! :::::::::::::::: يا قرص شمس ما لُهش قُبة سما يا ورد من غير أرض شَبّْ و نما يا أي معنى جميل سمعنا عليه الخلق ليه عايشين حياه مؤلمه؟ عجبي !!! ::::::::::::::: شاف الطبيب جرحي وصف له الأمل وعطاني منه مقام يا دوب ما إندمل مجروح جديد يا طبيب و جرحي لهيب ودواك فرغ مني .... و إيه العمل عجبي !!! :::::::::::::: أعرف عيون هي الجمال و الحسن و أعرف عيون تاخد القلوب بالحضن و عيون مُخيفه و قاسيه وعيون كتير وبحس فيهم كلهم بالحزن عجبي !! ::::::::::::::: إيش تطلبي يا نفس فوق كل ده حظك بيضحك و إنتي متنكده ردت قالت لي النفس : قول للبشر ما يبصوليش بعيون حزينه كده عجبي !! :::::::::::::::: |
#4
|
||||
|
||||
إقلع غماك يا تور وإرفض تلف
إكسر تروس الساقيه و إشتم وتف قال : بس خطوه كمان .. وخطوه كمان يا أوصل نهاية السكه يا البير تجف عجبي !! ::::::::::::::::::: يا حزين يا قُمقُم تحت بحر الضياع حزين أنا زيك و إيه مُستطاع الحزن ما بقالهوش جلال يا جدع الحزن زي البرد ... زي الصُداع عجبي !! ::::::::::::: الفيلسوف قاعد يفكر سيبوه لا تعملوه سلطان و لا تصلبوه ما تعرفوش إن الفلاسفه يا هوه اللي يقولوه بيرجعوا يكدبوه عجبي !!! :::::::::::::: على بُعد مليون ميل من أرضنا من الفراغ الكوني بصيت أنا لا شُفت فرق بين جبال و بحور و لا شُفت فرق ما بين عذاب أو هنا عجبي !! :::::::::::::::: إنسان أيا إنسان ما أجهلك ما أتفهك في الكون و ما أضألك شمس وقمر و سدوم و ملايين نجوم و فاكرها يا موهوم مخلوقه لك عجبي !! :::::::::::::: نظرت فوق للنجوم و أنا ساير رجليا عترت في الحُفر و الحجاير بقيت أقول و أنا ع التراب: يا سلام مش بس عبره أخدت لكن عباير عجبي !!! ::::::::::::::: يا نجم .. نورك ليه كده بيرتجف ؟ هو إنت قنديل زيت ؟ أو تختلف أنا نجم عالي .. بس عالي قوي و كل ما أنظر تحت أخاف أنحدف عجبي !! ::::::::::::::: |
#5
|
||||
|
||||
في يوم صحيت شاعر براحه و صفا
الهم زال و الحزن راح و إختفى خدني العجب و سألت روحي سؤال أنا مُت ؟ و لا وصلت للفلسفه عجبي !! ::::::::::::::: السم لو كان في الدوا منين يضُر ؟ و الموت لو عدونا .. منين يسُر؟ حُط القلم في الحبر و إكتب كمان و العبد للشهوات ..منين هو حر؟ عجبي !! ::::::::::::::: وقفت بين شطين على قنطره الكدب فين و الصدق فين يا ترى محتار هموت ..الحوت خرج لي وقاللي هو الكلام يتقاس بالمسطره عجبي !! :::::::::::::: سرداب في مُستشفى الولاده طويل صرخات عذاب ورا كل باب وعويل وفي الطريق متزوقين البنات متزوقين للحب و المواويل عجبي !! ::::::::::::::: الدنيا أوضه كبيره للإنتظار فيها إبن آدم زيه زي الحُمار الهمّ واحد ..و الملل مُشترك و مفيش حمار بيحاول الإنتحار عجبي !! :::::::::::::: أيوب رماه البين بكل العلل سبع سنين مرضان وعنده شلل الصبر طيب ..صبر أيوب شفاه بس الأكاده مات بفعل الملل عجبي !! :::::::::::::: |
#6
|
||||
|
||||
نسمة ربيع لكن بتكوي الوشوش
طيور جميله بس من غير عشوش قلوب بتخفق إنما وحدها هي الحياه كده ..كلها في الفاشوش عجبي !! ::::::::::::::: يا طير يا عالي في السما طُظ فيك ما تفتكرشي ربنا مصطفيك برضَك بتاكل دود و للطين تعود تمُص فيه يا حلو ..و يمُص فيك عجبي !! :::::::::::::: كروان جريح مضروب شُعاع م القمر سقط من السموات فؤاده إنكسر جريّت عليه قُطه عشان تبلعه أتاريه خيال شعرا و مالوش أثر عجبي !! ::::::::::::::: ياللي نصحت الناس بشُرب النبيت مع بنت حلوه وعود وضحك وحديت مش كنت تنصحهم منين يكسبوا تمن ده كله ؟ ..و اللا يمكن نسيت عجبي !! :::::::::::::: ما حدّْ في الدنيا واخد جزاته و لا حد بيفكر في غير لذاذاته ما تعرفيش يا حبيبتي .أنا و إنتي مين؟ إنتي عروس النيل ..و أنا النيل بذاته عجبي !! :::::::::::::: رقاصه خرسا و رقصه من غير نغــم دنيا ..يا مين يصالحها قبل الندم ساعتين تهز بوجهها يعني يترجرجوا نهديها يعني نعم عجبي !! :::::::::::::: إخطفني ياللي تحبني ع الحصان الدنيا قالت يوم في ماضي الزمان إخطفني ياللي تحبني ع الفرس الدنيا قالت ..قام خطفها الشيطان عجبي !! :::::::::::::::: |
#7
|
||||
|
||||
من بين شقوق الشيش و شقشقت لك
مع شهقة العصافير و زقزقت لك نهار جديد أنا ..قوم نشوف نعمل إيه أنا قلت يا هتقتلني .. يا هقتلك عجبي !! ::::::::::::::: جالك أوان ووقفت موقف وجود يا تجود بده يا قلبي يا بده تجود ما حد يقدر يبقى على كل شئ مع إن – عجبي – كل شئ موجود عجبي !! ::::::::::::::: جالك أوان وعرفت مشي الجنايز كيف شفتها يا عبد رب اللذايذ قال :شفت شيل بالحيل فقير أو أمير كما شالوا في الخمامير فواضي القزايز عجبي !! ::::::::::::::: أنا كنت شئ و صبحت شئ ثم شــئ شوف ربنا ..قادر على كل شئ هز الشجر شواشيه ووشوشني قال : لابد ما يموت شئ عشان يحيا شئ عجبي !! ::::::::::::::: كيف شفت قلبي و النبي يا طبيب همد و مات و اللا سامع له دبيب قاللي لاقيته مختنق بالدموع و مالوش دوا غير لمسه من إيد حبيب عجبي !! :::::::::::::: تسلم يا غُصن الخوخ يا عود الحطب بييجي الربيع..تطلع زهورك عجب و أنا ليه بيمضي ربيع وييجي ربيع و لسه برضَك قلبي حتة خشب عجبي !! :::::::::::::: قلبي عليل يا ناس و في الكاس دواه مديت له إيدي شربت مـ اللي حواه جنبي الشمال خف..اليمين إتوجع و إيه يداوي الكبد مـ اللي كواه عجبي!! ::::::::::::::: التعديل الأخير تم بواسطة karmen ; 2010-01-26 الساعة 02:28 PM |
#8
|
||||
|
||||
يا مشرط الجراح أمانه عليك
و إنت فـ حشايا تبص من حواليك فيه نقطه سوده في قلبي بدأت تبان شيلها كمان..والفضل يرجع إليك عجبي !! :::::::::::::::::::: دي مذكرات وكتبتها من سنين في نوته زرقا لون بحور الحنين عترت فيها..رميتها في المُهملات وقلت صحيح أما صحيح كلام مخبولين عجبي !! :::::::::::::::::: دخل الشتا وقفل البيبان ع البيوت وجعل شُعاع الشمس خيط عنكبوت وحاجات كتير بتموت في ليل الشــتا لكن حاجات أكتر بترفض تموت عجبي !! :::::::::::::: سمعت نقطة ميه جوه المحيط بتقول لنقطه ما تنزليش في الغويط أخاف عليكي م الغرق..قُلت أنا ده اللي يخاف م الوعد يبقى عبيط عجبي !! ::::::::::::::: بحر الحياه مليان بغرقى الحياه صَرَخت خَش الموج في حلقي ملاه قارب نجاه .. صرخت قالوا مفيش غير بس هو الحب قارب نجاه عجبي !! ::::::::::::::: فارس وحيد جوه الدروع الحديد رفرف عليه عصفور وقال له نشيد منين ..منين..و لفين لفين يا جدع قال من بعيد و لسه رايح بعيد عجبي !! ::::::::::::::: كان فيه قمر كأنه فرخ الحمام على صغره دق شعاع شق الغمام أنا كنت حاضر قلت له ينصرك إش حال لما هتبقى بدر التمام عجبي !! ::::::::::::::: |
#9
|
||||
|
||||
النهد زي الفهد نط إندلع
قلبي إنهبش بين الضلوع و إنخلع ياللي نهيت البنت عن فعلها قول للطبيعه كمان تبطل دلع عجبي !! ::::::::::::::: صوتك يا بنت الإيه كأنه بدن يرقص يزيح الهم يمحي الشجن يا حلوتي و بدنك كأنه كلام كلام فلاسفه سكروا نسيوا الزمن عجبي !! :::::::::::::::: كُرباج سعاده وقلبي منه إنجلد رمح كأنه حصان و لفّ البلد و رجع لي نُص الليل و سألني..ليه؟ خجلان تقول إنك سعيد يا ولد عجبي !! ::::::::::::: مزيكا هاديه الكون فيها إنغمر وصيف وليل وعقد فُل وسَمَر يا هل ترى الناس كلهم مبسوطين و يا هل ترى شايفين جمال القمر؟ عجبي!! :::::::::::: إنشد يا قلبي غنوتك للجمال و إرقص في صدري من اليمين للشمال ما هوش بعيد تفضل لبكره سعيد ده كل يوم فيه ألف ألف إحتمال عجبي !! :::::::::::::: آه لو أنا و محبوب جزنا الفضا في سفينه وحدينا..وآشيا رِضا ساعة صفا تعجبنا نرجع لها و الهم قبل ما ييجي..يبقى مضى عجبي !! :::::::::::::: |
#10
|
||||
|
||||
أنا إله الوجد رب الهيام أضرب بسهم الوهم وهمّ الغرام و همّ الغرام من كتر ما هو لذيذ رشقِت أنا ف صدري جميع السهام عجبي !! :::::::::::::::::: حدوته عن جعران و عن خُنفِسه إتقابلوا حبوا بعض ساعة مِسا و لا قال لهم حد إختشوا عيب حرام و لا حد قال دي علاقه متدنسه عجبي !! :::::::::::::::: ياللي عرفت الحب يوم و إنطوى حِسَّك تقول مُشتاق لنبع الهوى حِسَّك تقول مُشتاق لنبع الغرام ده الحب..مِن داق منه قطره..إرتوى عجبي !! ::::::::::::::::: زحام و أبواق سيارات مُزعجه اللي يطول له رصيف..يبقى نِجا لو كنت جنبي يا حبيبي أنا مش كنت أشوف إن الحياة مبهجه عجبي!! :::::::::::::::::: مرحب ربيع مرحب ربيع مرحبه يا طفل ياللي ف دمي ناغا وحَبَا علشان عيونك يا صُغنَن هَويت حتى ديدان الأرض و الأغربه عجبي !! ::::::::::::::: إيديا في جيوبي وقلبي طِرِب سارح في غُربه بس مش مِغتِرِب و حدي لكن ونسان و ماشي كده وبابتعد ما أعرفش..أو بأقترب عجبي !! ::::::::::::::::::: يا ميت ندامه ع القلوب الخلا لا محبه فيها و لا كراهه ولا حتى يا قلبي الحزن ما عادش فيك معلهش..لك يوم برضه راح تتملا عجبي !! :::::::::::::: التعديل الأخير تم بواسطة karmen ; 2010-01-27 الساعة 11:15 AM |
مواقع النشر (المفضلة) |
الكلمات الدلالية (Tags) |
(موضوع, متجدد), جاهين, رباعيات, سلاح, وأشعار |
|
|
المواضيع المتشابهه | ||||
الموضوع | كاتب الموضوع | المنتدى | مشاركات | آخر مشاركة |
[شعر] عناوين جرانين المستقبل (صلاح جاهين) | karmen | منتدي الفنون الادبيه | 0 | 2010-03-14 08:22 PM |
الضاحك الباكى ( صلاح جاهين ) | صانع الخيال | منتدي الفنون الادبيه | 2 | 2010-02-07 02:38 PM |
من أشعار صلاح جاهين | karmen | منتدي الفنون الادبيه | 8 | 2009-10-28 12:16 AM |
رباعيات صلاح جاهين | karmen | منتدي الفنون الادبيه | 4 | 2009-08-13 09:51 PM |
مختارات من شعر صلاح جاهين | karmen | منتدي الفنون الادبيه | 6 | 2009-05-05 01:42 PM |