![]() |
|
#2
|
|||
|
|||
|
انت فسرتها يا أحمد من خلال الفسيولوجي(وظائف الجسم والأعضاء)
ميرسي كتير ليك بعد اذنك بقى أنا هفسرها من خلال السيكولوجي والأنثروبولوجي (علم النفس وعلم الإنسان) أنا كمان قريت قبل كده إن كابوس السقوط من أعلى لما بيحلم الواحد فينا إنه بيسقط وبعد كده بيصحى فجأه الكابوس ده إحياء لذكرى نوم الإنسان البدائي فوق غصون الأشجار لمّا تتخلى قبضة إيده عن الغصن أثناء النوم فيقع والحكايه دي بيناقشوها من مصطلح الوجدان الجمعي يعني وجدان البشر الجمعي كون الخبره دي بسبب حدوثها عند الأسلاف والبدائيين فبقينا منغير ما نشعر بنحلم بكده والكابوس او الحلم ده لو تلاحظوا بينتهي قبل ما الواحد يلمس الأرض وده من رحمة ربنا علينا لأنه لو لمس الأرض هتحصله صدمه من خبطة الجسم في الأرض وده يأثر على وظائف الجسم وقد يسبب الموت وخوف المرتفعات اللي هو الأكروفوبيا إتكلم عنه بتفصيل أكتر (ألفريد هتشكوك) في تحفه من تحفه التلاته واسمها (دوار) للي عاوز يعرف عن الموضوع ده أكتر |
| الكلمات الدلالية (Tags) |
| لماذا, أبناء, النوم, بأننا, نشعر, نسقط, ؟??? |
| أدوات الموضوع | |
| انواع عرض الموضوع | |
|
|
المواضيع المتشابهه
|
||||
| الموضوع | كاتب الموضوع | المنتدى | مشاركات | آخر مشاركة |
| توتي مازحا: نشعر بالبرد ونحن علي قمة الدوري الايطالي | beckham | صدى الملاعب العربيه والعالميه | 0 | 04-12-2010 03:33 AM |
| قصة شاب صحى من النوم لقى نفسه ميت!!! | manolly | المنتدى العام | 1 | 04-04-2010 06:24 AM |
| قصة طفل يصرخ أثناء الصلاة ........????????? | yousef eldeep | منتدى نور الإيمان | 8 | 12-06-2009 05:53 AM |
| حكمة وفاة أبناء الرسول صلى الله عليه و سلم الذكور | GHOST | منتدى نور الإيمان | 4 | 09-04-2009 05:19 AM |
| تغطية الرأس أثناء النوم ((مالم يعرفه الكثيرون)) | بلابل | المنتدى العام | 2 | 09-14-2008 04:57 AM |