![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
|
نوادر وقصص جحا (جحا و القاضي)
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]ذات يوم كان يتسوق ، فجاء رجل من الخلف وضربه كفا على خده... فالتفت إليه [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] وأراد أن يتعارك معه ... ولكن الرجل اعتذر بشدة قائلا: إني آسف يا سيدي فقد ظننتك فلانا . فلم يقبل [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]هذا العذر وأصر على محاكمته ..... ولما علا الصياح بينهما اقترح الناس أن يذهبا إلى القاضي ليحكم بينهما ، فذهبا إلى القاضي ، وصادف أن ذلك القاضي يكون قريبا للجاني .... ولما سمع القاضي القصة غمز لقريبه بعينه ( يعني لا تقلق فسأخلصك من هذه الورطة ) .......... ثم أصدر القاضي حكمه بأن يدفع الرجل ل[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] مبلغ 20 دينارا عقوبة على ضربه ... فقال الرجل : ولكن يا سيدي القاضي ليس معي شيئا الآن..... فقال القاضي وهو يغمز له أذهب واحضرها حالا وسينتظرك [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]عندي حتى تحضرها..... فذهب الرجل وجلس [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]في مجلس القاضي ينتظر غريمه يحضر المال ولكن طال الإنتظار ومرت الساعات ولم يحضر الرجل , ففهم [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]الخدعة خصوصا أنه كان يبحث عن تفسيرا لإحدى الغمزات التي وجهها القاضي لغريمه . فماذا فعل [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]؟ قام وتوجه إلى القاضي وصفعه على خده صفعة طارت منها عمامته وقال له : إذا أحضر غريمي الـ 20 دينارا فخذها لك حلالا طيبا ، وانصرف [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
هههههههههههههههههههههه حلوه دي تسلم ايدك يا مدير
__________________
افضل 15 مشارك [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] انا ليه ساكته عليه انا ليه سايباه يتقرب مني ضعيفه قصاد عنيه مع اني انا مش كده وده جنني كل اللي يقول عليه بقي حلو علي قلبي ليه سلمت خلاص باينلي يظهر ده اللي اسمه ايه انا طول الوقت مكسوفه اجي اتكلم بتغلبط ليه مخبيه اني ملهوفه مينفعش ارمي نفسي عليه بجد بجد مش عارفه ايه ده اللي انا فيه انا ليه بالي طويل وياه مش قادرة استني ثواني وعرفت سهر الليل وبقيت اسهراسمع ف اغاني من يومي مشغوله بيه ف نومي محلمش الا بيه سلمت خلاص باينلي يظهر ده اللي اسمه ايه انا طول الوقت مكسوفه اجي اتكلم بتغلبط ليه مخبيه اني ملهوفه مينفعش ارمي نفسي عليه بجد بجد مش عارفه ايه ده اللي انا فيه انا ليه ساكته عليه انا ليه سايباه يتقرب مني ضعيفه قصاد عنيه مع اني انا مش كده وده جنني كل اللي يقول عليه بقي حلو علي قلبي ليه سلمت خلاص باينلي يظهر ده اللي اسمه ايه :a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130): [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] |
|
#3
|
||||
|
||||
|
مشكور ليكى على الرد والمرور واتمنى ان تنال الاعجاب |
|
#4
|
|||
|
|||
|
أنا بحب نوادر جحا أوي
تسلم إيدك يا أسامه أكملهم كلهم بقى بجد حلوين موت |
|
#5
|
||||
|
||||
|
طب الحمد لله انهم عجبوكى
|
|
#6
|
|||
|
|||
|
يعطيك العافيه
|
![]() |
| الكلمات الدلالية (Tags) |
| (جحا, القاضي), نوادر, وقصص |
| أدوات الموضوع | |
| انواع عرض الموضوع | |
|
|
المواضيع المتشابهه
|
||||
| الموضوع | كاتب الموضوع | المنتدى | مشاركات | آخر مشاركة |
| نوادر وقصص جحا (جحا و احد الاغراب والطعام) | admin | منتدي الفنون الادبيه | 4 | 01-31-2010 05:27 PM |
| نوادر وقصص جحا (جحا والسائل الفقير) | admin | منتدي الفنون الادبيه | 12 | 01-31-2010 03:27 PM |
| نوادر وقصص جحا (جحا و بائع الحلوى) | admin | منتدي الفنون الادبيه | 4 | 01-30-2010 09:14 AM |
| نوادر وقصص جحا (جحا و ضياع الحمار) | admin | منتدي الفنون الادبيه | 4 | 01-30-2010 09:13 AM |
| نوادر وقصص جحا | admin | منتدي الفنون الادبيه | 0 | 11-30-2009 10:47 AM |