![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
|
طريقة عمل المش فى المنزل
منقول طريقة عمل المش فى المنزل ساحاول كتابة مقادير رغم انى واثقة ان كل ربه منزل تستطيع عمله بدون مقادير حضرى :- برطمان زجاجى كبير او يسع كميه الجبن الذى تريدين شريط من القماش (( أى قماش )) يكفى للفة حول البرطمان كميه من الجبن الابيض الجديد او القديم أو الجبن القاريش وسوف اكتب طريقة عملة واذا وضعتية فعليك برشة بالملح وتركه اكثر من يوم لتنزع منة كل كمية الماء ويكون ناشف جدا كمية الجبن حسب ما يكفى حجم البرطمان مثلا :- 2 كوب شوب مرته سبق شرح كيفيه عملها فى المنزل ملح اذا احتاجتى له حسب تذوقك فلفل اخضر بلدى اوفلفل اخضر شطه (قرون ) بعض من قشور اليوسفى والبرتقال الطريقة :- فى اناء على النار ضعى المرته ومعها السمن البلدى قلبى المرته وحمريها فى السمن حتى يصبح لونها احمر غامق ضعى عليها اللبن واتركيها تغلى تلاحظى ان الخليط يصير قوامه مثلما تغلى اللبن ويروب على النار اغليه حتى يكون قوامه غليظ نوعا ما انزليه من على النار ثم اتركيه يبرد اضربى الخليط السابق فى الخلاط + الشطة + الملح اذا احتاج الامر احرصى ان يكون القوام سميك نوعا ما ضعى الجبن فى البرطمان طبقة ثم ضعى بين الجبن الشطه الخضراء وقشور البرتقال واليوسفى ثم ضعى المش فى البرطمان وحركي بهزة بسيطة حتى تسدى كل الفراغات واحرصى على ذلك ويمكن وضع المش فى البرطمان ثم رص الجبن قومى بملىء البرطمان ثم ضعى على فوهه البرطمان كيس من اكياس الثلاجةعلى قدر فتحه البرطمان قومى بعمل عجينه من الدقيق اغلقى البرطمان بالغطاء ولفى العجينه حول الغطاء ثم ضعى قوق العجينه قطعة القماش ولفيها جيدا وضعى بعض العجين على القماش من الطرف ولفيها حول البرطمان اكتبى التاريخ على ورقه وضعيها على البرطمان لكى تحسبى مدة تخزينك للمش اتركى البرطمان فى الهواء حتى ينشف العجين ثم خزنيه فى المكان المخصص للتخزين بمطبخك يمكنك تركه لمدة 6 شهور وكلما زات المدة تكون النتيجه اجمل عندما تقتحى البرطمان افرغى محتوياتة فى علب ثلاجة وضعى كل الكمية فى الثلاجة وذلك لضمان عدم تعرضه لاى افات من التى تصيب المش قد تكون طريقتى فى غلق البرطمان بدائيه ولكنها تحفظه من اى افة يمكن ان تصيبه هذة هى الكونات ويمكنك تقدير الكميات حسب ما يترائى لك اتمنى ان تعجبكم 5 ملاعق دقيق 3 ملاعق سمن بلدى 5 كوب شوب لبن 3إلى 4 ملاعق فلفل احمر ناشف ((شطة)) حسب ذوقك |
|
#2
|
|||
|
|||
|
ههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههه
جامد يابوس عمايل المش ده هههههههههههههههههههه تسلم ع الطريقه يا مدير
__________________
افضل 15 مشارك [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] انا ليه ساكته عليه انا ليه سايباه يتقرب مني ضعيفه قصاد عنيه مع اني انا مش كده وده جنني كل اللي يقول عليه بقي حلو علي قلبي ليه سلمت خلاص باينلي يظهر ده اللي اسمه ايه انا طول الوقت مكسوفه اجي اتكلم بتغلبط ليه مخبيه اني ملهوفه مينفعش ارمي نفسي عليه بجد بجد مش عارفه ايه ده اللي انا فيه انا ليه بالي طويل وياه مش قادرة استني ثواني وعرفت سهر الليل وبقيت اسهراسمع ف اغاني من يومي مشغوله بيه ف نومي محلمش الا بيه سلمت خلاص باينلي يظهر ده اللي اسمه ايه انا طول الوقت مكسوفه اجي اتكلم بتغلبط ليه مخبيه اني ملهوفه مينفعش ارمي نفسي عليه بجد بجد مش عارفه ايه ده اللي انا فيه انا ليه ساكته عليه انا ليه سايباه يتقرب مني ضعيفه قصاد عنيه مع اني انا مش كده وده جنني كل اللي يقول عليه بقي حلو علي قلبي ليه سلمت خلاص باينلي يظهر ده اللي اسمه ايه :a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130)::a (130): [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] |
|
#3
|
||||
|
||||
|
مشكور على المرور اميره
احان فى خدمه اعضاء الماجيك |
|
#4
|
|||
|
|||
|
وبقي عندنا الشيف
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] تسلم الايادي
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
ههههههههههه
ماشى لمحه ميرسى على المجمله |
![]() |
| الكلمات الدلالية (Tags) |
| المش, الموسم, طريقة |
| أدوات الموضوع | |
| انواع عرض الموضوع | |
|
|
المواضيع المتشابهه
|
||||
| الموضوع | كاتب الموضوع | المنتدى | مشاركات | آخر مشاركة |
| مانشيني: سننهي الموسم الحالي في المربع الذهبي وسنتوج باللقب الموسم القادم | beckham | صدى الملاعب العربيه والعالميه | 2 | 01-08-2010 06:56 PM |
| مفاجاه الموسم | amira abdo | الصـــور ومقاطع الفيديو | 9 | 01-07-2010 03:41 AM |
| الآس:ابرا للبرسا مقابل 87.5 مليون يورو | mahmodsalama | صدى الملاعب العربيه والعالميه | 1 | 08-15-2009 11:42 PM |
| أحمد سمير فرج يفجر مفاجأة الموسم : الزمالك يفاوضني للانضمام إليه الموسم المقبل | admin | صدى الملاعب العربيه والعالميه | 1 | 04-07-2009 11:32 PM |
| رقية المس والسحر | hamadajsya@ | سلة المحذوفات | 1 | 03-31-2008 06:29 PM |