منتديات كيو ون q8-one

منتديات كيو ون q8-one (http://q8-one.com/vb/index.php)
-   الماكولات والمشروبات (http://q8-one.com/vb/forumdisplay.php?f=59)
-   -   الكشري المصري (http://q8-one.com/vb/showthread.php?t=18552)

amira abdo 01-30-2010 07:22 AM

الكشري المصري
 
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]
المقادير:

*******




ملعقة صلصة/ معكرونة مسلوقة/ ثوم مفروم/ ثلث فنجان خل أبيض-فلفل حار أو رومى/ حمص مسلوق

الطريقة:

********


طريقة الكشرى :

******************



يسلق العدس نصف سليق
نحمرالبصل فى الزيت حتى يصبح لونه بنيا ثم ينشل من الزيت ثم

يوضع الارز المغسول على الزيت و معه العدس و يقلبان ويوضع عليهم الملح و يغطى بالماء و يترك لينضج

تشوح المعكرونة المسلوقه فى قليل من الزيت مع الملح و الفلفل الاسود و ذلك قبل التقديم مباشرة


طريقة الصلصة:

**************











طريقة الدقة:

************







عند الغرف نضع اولا الارز و العدس ثم يوضع عليه المعكرونة ثم الحمص ثم الصلصة ثم البصل على الوجه و الدقة حسب الطلب


[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

لمحه حب 01-30-2010 07:24 AM

ياميرو ياجامده فكرتيني بكشري العمده وتحلي من عند العبد تسلم ايدك ياقمر

amira abdo 01-30-2010 07:31 AM

انتي اللي جامده والله ياقمر انتي تعرفي المحلات دي والله عثل
ميرسي علي مرورك ياجميله منوره

* بنـت الاسـلام * 01-30-2010 07:33 AM

ياااااااااه نفسي اكله مره تانيه

انا اكلت كشري من حوالي 8 سنين لما كنا في مصر

نفسي اكله

شكرا لك على الطريقه

تحيتي

amira abdo 01-30-2010 07:55 AM

يااااااااااه ياقمر بقالك 8 سنين ده كتير اوي طب اي خدعه انا قولتلك الطريقه اهو واعمليها وبلهنا والشفا
ميرسي ياجميل علي مرورك منوراني

* بنـت الاسـلام * 01-30-2010 07:59 AM

اه والله
من 8 سنين كنا في مصر

وعلى فكره احنا كنا في طابا
بعيد الاضحى

يعني من شهر كنت بمصر

بعرف انها بعيده عن باقي المحافظات
بس المهم بالباسبووور اتسجل اسم مصر

تحيتي

admin 01-30-2010 08:07 AM

الله عليكى ياقمر


شكله طبق الكشرى حلو


تسلم ايدك

amira abdo 01-30-2010 08:28 AM

ميرسي يابوس بلهنا والشفا يارب يكون عجبك
ميرسي ع المرور منورني

yousef eldeep 01-30-2010 09:41 AM

الله عليكي يااميرة طعم الكشري جامد جدا جدا جدا
والنبي طبق كمالة كمان ومتبخليش عليا
ههههههههه
تقبلي مني مروري

amira abdo 01-30-2010 09:51 AM

ياسلام ماشي ياباشا وكمان واحد كماله هنا ليوسف الدييييييييييييييب واتوصي يابني ههههههههههههههههه
ميرسي يايوسف علي مرورك منور


الساعة الآن 06:53 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir