منتديات كيو ون q8-one

منتديات كيو ون q8-one (http://q8-one.com/vb/index.php)
-   منتدي الفنون الادبيه (http://q8-one.com/vb/forumdisplay.php?f=42)
-   -   الجيرة والعشرة (http://q8-one.com/vb/showthread.php?t=18388)

beckham 01-26-2010 05:21 PM

الجيرة والعشرة
 
فى كل حى ولد عترة وصبيا حنان وكلنا جيرة وعشرة واهل وخلان

اميرة عاقلة في الحاجلةوالعقل يطير

كانت صغيرة بضفيرة وكان هو صغير

ساعة ماتضحك مع اخوها تلاقيه بيغير

ولما ترفع قلتهم تلاقيه عطشان

زمانه ماشي بخطوة يضم زمانها كبرت وبقت ام

زمان جواب جايلها بيجري على العنوان

الفجر بيلاقي المغرب وبييجي ويروح

والليل يطل على الشارع شباك مفتوح

هنا الرصيف وهنا السلم وهناك ياسطوح

متعلقة كمام النونو فديل الفستان

زمانه ماشي فخطوة يضم زمانها كبرت وبقيت ام

زمان ضناهم في المدرسة كنز الاوطان

نحضن ولادنا ولا نخلي حنيه وذوق

نكبر معاهم ونغني لقدام ولفوق

يادي العيون اللي بتقرا فكتاب الشوق

الدنيا خضرا ومش فاضل على بكرة زمان

زمانه ماشي فخطوة يضم زمانها كبرت وبقيت ام

زمان جواب جاي لها بيجري على العنوان

اصل الحكاية حكايتنا وابن الانسان

ahmed.dodo 02-05-2010 10:31 PM

يعطيك العافيه[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]
تسلم ايديك

beckham 02-06-2010 05:19 AM

شكرا لك دودو علي مرورك

amira abdo 02-07-2010 12:52 AM

يادي العيون اللي بتقرا فكتاب الشوق

الدنيا خضرا ومش فاضل على بكرة زمان

زمانه ماشي فخطوة يضم زمانها كبرت وبقيت ام

زمان جواب جاي لها بيجري على العنوان

اصل الحكاية حكايتنا وابن الانسان
جميله اوي تسلم ايدك


الساعة الآن 01:25 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir