منتديات كيو ون q8-one

منتديات كيو ون q8-one (http://q8-one.com/vb/index.php)
-   الماكولات والمشروبات (http://q8-one.com/vb/forumdisplay.php?f=59)
-   -   شوربه ذره (http://q8-one.com/vb/showthread.php?t=17627)

admin 01-18-2010 09:09 AM

شوربه ذره
 


اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لمحه حب (المشاركة 121354)
مممممممممممممم انا حطلب اكله غريبه شويه علشان اختبر شطرتك الشيف

عوزه كوارع ومبار وشوربه ذره




انا معرفش ايه شوربه ذره دى
بس لمحه طلبت
مينفعش اقول معرفش
نقلته وجيته ومحدش يسئل على شئ فيه
ممكن بقى نسئل لمحه يعنى ايه
وهى الى توضح


المقادير

ثلث قالب زبده النحيف مو العريض

ملعقتين دقيق

كيس ذره مجمد

حبه ماجي

قليل كريم خفق(انا استعملت كي دي دي الاحمر)

قليل فلفل ابيض بودره



الطريقه

نضع ثلاثة ارباع كيس الذره في الخلاط لين ينطحن مره

وبعدين نحط الزبده على النار في القدر ومعاها ملعقتين الدقيق نحمص الدقيق شويه

وبعدين نحط عليه الذره اللي في الخلاط واللي باقيه في الكيس ونحط معاهم الماجي

والفلفل الابيض ومويه حاره على حسب انتي كيف تبغي الشوربه ثقيله ولا خفيفه

وبعد ربع ساعه نحط عليها كريمة الخفق يعني تقريبا ملعقتين

وخليها شويه وسكري النار000انا قدمتها مع عيش فرنسي مقطع شرايح

وممكن توست محمص000000يممممممممم تهبل

وسلااااااااااامتكم

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

طريقه اخرى


المقادير

كزبرة مفرومه ناعم جدا




الطريقه
في قدر على النار نضع ماء سلق الدجاج أو الماء العادي وعليه الذرة المطحونه والكزبرة المفرومه وقليل من الملح والسكر والزبده ويترك يغلي عشر دقائق
ثم نضيف خليط الطحين والذرة الجب وترك خمس دقائق
وألف صحة وعافيه
5أكواب من أ الماء أو ماء سلق الدجاج وهو الأفضل (انا استخدمته) 1كأس ذرة حب 1كأس ذرة مطحونه ي خلاط العصير مع قليل من الماء 2ملعقه من الطحين الكويتي -1ملعقه حليب بودرو مذوبين في نصف كأس ماء
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

طريقه تالته

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]
المقادير
دجاج مسلوق ومخلي من العظم ومقطع لشرائح رفيعة جدا واحتفظي بالمرق - ملعقتين او ثلاث ملاعق نشأ - محلولة بالماء - وإن لم يوجد لديك بإمكانك استبداله بملعقتين دقيق ..تحرك مع الدجاج وقليل من المرق قبل اضافة بقية المرق.. - ملعقة سكر و وملعقة ملح ..(المقدار على حسب الرغبة إن اردتِ أن تكون الشوربة بطعم حلو اضيفي زيادة سكر ) - كريمة الذرة ( ذرة مهروسة ) - بيض بيضة
الطريقة
نضع المرق على النار إلى أن يغلي ثم نضع عليه جميع المقادير السابقة ..الي أن تثخن الشوربة نرفعه عن النارثم نضع بياض البيض عليها ونحركه سريعاً بالشوكة


[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]


كفايا كده علشان انا مش عارف ايه الشوربه دى
ولا فاهم منها شئ

لمحه حب 01-22-2010 03:58 AM

لو دقت طعمها حتعجبك بجد تسلم ياشيف

admin 01-22-2010 04:26 AM

طب اذوقها من ايدكى افضل


الساعة الآن 01:59 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir