منتديات كيو ون q8-one

منتديات كيو ون q8-one (http://q8-one.com/vb/index.php)
-   المنتدى العام (http://q8-one.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   الشرف ضاع ياجدعان (http://q8-one.com/vb/showthread.php?t=15392)

احمدينيو 12-09-2009 03:48 AM

الشرف ضاع ياجدعان
 
في أحــد الأيـــام إجــتمع

المـــال


والعـــلم


والشـرف


ودار بين الثلاثة الحوار التالي



قـــال المــــال :

انا ســحري على النــاس عظيم

وبـريقي يجـذب الكبيــر والصغيـر

بي تفــرج الأزمــات

وفــي غيـابي تحـل التعـاســة

والنكبــــات




قــال العــلم :

إننــي أتعـامل مـع العقــــول

وأعـالج الأمور بالحكمة والمنطق

والقـــوانين المدروســـة

إنني في صراع مستمر من أجل الإنسان

ضـــد أعداء الإنســانية

الجـهل والفقــر والمرض





وقــــال الشـــــرف :






أمــا أنـا فثمنــي غـــــال ِ

ولا أبــاع ولا أشــترى

مـن حـرص علي شرفتـــه

ومـن فرط بـي حطمتــه وأذللته





وعندمــا أراد الثلاثـة الإنصــراف




تسـاءلوا : كيــف نتــلاقــى ؟ وأيــن ؟



قـــال المـــال :


إن أردتـم زيـارتي يـا أخــواتي

فابحثوا عني في ذلك القصر العظيم



وقــــال العــــــــلم :

أما أنا فابحثوا عني في تلك الجامعة ومجالس الحكماء





وبقــي الشـــرف صـامتــاً

فسأله زملاؤه :

لمـا لا تتكــلم ؟ وأيـن نجـدك ؟




فقــــــــــال :

أمـــا أنــا إن ذهبــت....


&




&






&






فلـن أعــــــــــووود .....!!!



admin 12-09-2009 05:35 AM

أمـــا أنــا إن ذهبــت....
فلـن أعــــــــــووود .....!!!


قــال العــلم :

إننــي أتعـامل مـع العقــــول

وأعـالج الأمور بالحكمة والمنطق

والقـــوانين المدروســـة

إنني في صراع مستمر من أجل الإنسان

ضـــد أعداء الإنســانية

الجـهل والفقــر والمرض

احمدينيو 12-09-2009 05:40 AM

تسلم يا اسامه على مرورك الروعة ده

bosbos love 12-09-2009 05:41 AM

الله الله الله
بجد جميل جدا
واكثر من رائع
مفيش كلام يوصفو
بجد شكرا ليك
تقبل مرورى

احمدينيو 12-09-2009 05:48 AM

تسلمي انتي على مرورك الجميل ده يابوسبوس


الساعة الآن 04:49 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir