![]() |
محشى الكوسة وورق العنب والكرمب
ورق العنب يزال العرق ويرص فوق بعض ويوضع في قدر ونضع عليه ماء مغلي ونتركه يغلي غلوه ونطفي النار ونضعه في مصفاة نحاول نشيله زي ما هو مرصوص ونحفظه في الفريزر او نحشيه ونحفظه محشي (1) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] (2) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] (3) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] (4) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] (5) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] (6) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] (7) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] (8) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] (9) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] (10) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] (11) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] (12) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] (13) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] (14) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] 4بصلات - 2طماطم - كاسه رز -2 ملعقه طماطم -4-ملح وفلفل أسود -لحمه مفرومه أو ريش ضاني وأنا أفضل الريش ملعقه ملح ليمون - كاسه عصير ليمون - بقدونس مفروم -ماء - نصف كوب نعناع مفروم - كوب زيت زيتون [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] نضع البقدونس والملح والرز واللحمه وان كانت ريش توضع في قاع القدر ويرص الورق عنب فوقها والطماطم والليمون وزيت الزيتون والنعناع وملح الليمون والبصل وكافة المقادير فيما عدا الصلصة والمويه يحشى ورق العنب وتضاف الصلصة والماء الي قدر ورق العنب وبالعافيه [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] الكرنب يوجد طريقتان لتحضير الكرنبة: الاولى: ينزع لب الكرنبة وتسلق دون تقطيع (كاملة) على وجهها (لتتخللها المياة) في ماء مغلي به كمون لمدة 4-5 دقائق مع ملاحظة ان تكون العروق لينة بعد الانتهاء من سلقها ويجب مراعاة عدم ترك الورق مده كبيرة لكي لا يهتري ويصعب لفه الثانية: نقطع ورقة ورقة وننزع منها العروق وبعد الانتهاء من التقطيع نضع القدر على النار به ماء بالكمون لنسلق الورق على مجموعات لحين الانتهاء من جميع اوراق الكرنبة مع ملاحظة ان تكون العروق لينة بعد الانتهاء من سلقها ويجب مراعاة عدم ترك الورق مده كبيرة لكي لا يهتري ويصعب لفه واذا اردتي استخدامه في السلطه اوفي الطهي ازيلي اللب وافرميه بدون سلق (1) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] (2) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] (3) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] (4) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] (5) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] (6) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] (7) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] (8) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] (9) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]Click this bar to view the full image. [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] كوب رز مصري - 3-حبه بصل -2-حبه طماطم -نصف كوب نعناع - لحمه مفرومه- 2-ملعقه صلصه-ملح -فلفل أسود -كمون ثوم - زيت نباتي 2 ملعقه -ماء نعناع ناشف ملعقه صغيرة [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] تجمع جميع المقادير مع بعض فيما عدا الصلصة والماء والزيت يوضع على الوجه وصحه وعافيه [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] الكوسه المحشيه (1) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] (2) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] (3) [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] لحمه مفرومه-2بصله مفرومه -2حبه طماطم -2ملعقة صلصة-ملح فلفل أسود-شبت مفروم رز مصري -زيت نباتي -نعناع -نعناع ناشف - ماء [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] تخلط جميع المقادير فيما عدا النعناع والصلصة والزيت تحشى الكوسه ثم توضع في قدر الطهي ثم تضاف باقي المقادير وصحه وعافيه |
تسلم ايدك
محشى بكل الاشكل تسلمى على الطرق |
احنا لازم نتعزم مره وندوق الاكل مش نشوفه بس
من بره هلا هلا ومن .................. لازم ندوق وانا احسن واحد يدوق ادوق بس يعنى اعملى عينات يا دبدوبه انتى ومانوللى وننزل ناكل تسلمى على ها الاكل شو حلو |
تسلمي يادبدوبايه تسلم ايدك
|
اقتباس:
متخفش ياجولد الل بتقوله دة غلط اقتباس:
أنا عن نفسى واثقة ف أكلى وعمايل ايديا بس الصراحة مش واثقة ف حاسة التذوق عندك:p:p:p:p:p اقتباس:
ولأنى واثقة ف أكلى وعمايل ايديا مش هاعمل عينات زى ما انت بتقول عشان انا واثقة انك هاتدوس ف الكل جامد |
ياجااااامد ايه ده خلاص اناكمان رائى من رائى
جولدن يادبدوبايه المفروض بعد الكلمتين دول تعملى عزومه للاعضاء كلهم ماشى وفعلا المحشى جميل جدا بس جيبلنا بقى الباذنجان |
رااااااااااااااااائع جداااااااااااااااا وطربقته سهله جداااااااااااااااااا وتعرفى كمان لو عملتيهم كلهم مع بعض هتلاقى الطعم خطير تسلم ايدك حبيبتى على المحشى |
تسلمى ياقمر |
| الساعة الآن 11:17 AM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir