منتديات كيو ون q8-one

منتديات كيو ون q8-one (http://q8-one.com/vb/index.php)
-   عالم ادم (http://q8-one.com/vb/forumdisplay.php?f=32)
-   -   أيهما أهـــم بحياااتك كرامتك أم قلبك؟ (http://q8-one.com/vb/showthread.php?t=9412)

THE KING 02-18-2009 08:51 PM

أيهما أهـــم بحياااتك كرامتك أم قلبك؟
 
أيهما أهـــم بحياااتك كرامتك أم قلبك؟



الموضوع اعجبني جدااا فأردت طرحه عليكم للنقاش


هل من المعقول ان نستغنى عن قلوبنا

للاحتفاظ بكرامتنا في سبيل ذلك

لماذا يبيع الصديق صديقه والحبيب حبيبته والعاشق وغيرهم (؟)

وكل شخص اكيد صار له موقف من الحياة سواء مع صديق

او حبيب او زوج .... هذه هي الحياة ؟

لم اجد سبب لذلك ..!

صحيح انه لابد ان تكون كرامة النفس فوق كل اعتبار

ولكن لماذا ولدت التضحيه اذا كانت كرامة النفس هي المنتصره

غالبا ؟؟

ام هي مجرد كلمات نؤيد مضمونها ولكن بدون العمل بها ....

لنقف لحظة على بعض الجمل

هي موجوده في حياتنا ودائما نرددها في موقف معين

لا

وانما في حدث ،،،،



خداع

خيانة

كراهية

كذب

ضعف

هزيمة



قالوا :


( من باعنا بعناه )


( اللي يهواك اهواه..واللي ينساك انساه )


( الذي لا يعتبرك ربحا لا تعتبره خسارة )


( الصديق وقت الضيق )


فكـــر قليلاً ...


هل نستطيع حقا تطبيق ذلك !!


فعندما نلتقي بصديق مثلا ..نثق به..ونبوح له بمشاكلنا

ثم

مع مرور الايام نكتشف انه لا يحبنا...ولا يعتبرنا الا خيال


في غيابه نسئل عنه ...وان غبنا لا يسئل عنا

هل حقا نتخلى عنه

لا ادري !!!


والأن أنتم بعد ما قريتوا الموضوع هل

راح تكونون صريحين

ولا بتسكتون وراح تتسائلون وتقولوا متعرفوش !!!!!!

ويبقى سوالنا الحائر والمحتاج الى اجابه ......

أيهما أهـــم بحياااتك كرامتك أم قلبك؟



Silver 02-22-2009 10:07 AM

كرااااااااااااااامتك

" من حبنا حبناه ، وصار متعنا متاعه ... ومن كرهنا كرهناه ، يحرم علينا إجتماعه "

:-bd :-bd :-bd

THE KING 02-22-2009 09:25 PM

يا واد يا بتاع الامثال انت

شكرا على المرور يا قمر

THE BOSS 09-12-2009 04:02 PM

مشكور يا علي ع الموضوع ده

و الاهم في حياتي الاتنين

admin 09-13-2009 11:50 AM

وعلى رائى ام كلثوم


اصون كرامتى ولو على حساب حبى

عمر-غانم 09-14-2009 01:44 AM

أكيد الإتنين مهمين بس انا
كرامتىىىىىىىىىىىىىىى

karmen 09-14-2009 03:16 PM

والله صعبه اوى يا عمرو
بص بصراحه
في البدايه قلبي هيكون اهم
ممكن استحمل واستحمل وآجي على كرامتى واستحمل
لكن هتيجي لحظه الموضوع هيزيد عن حده وهقلب
وكرامتى هتبقى فوق اعتبار البنى آدم اللي بيهينها ده
وهبتدى أدرك ان طالما هو مش محافظ على كرامتى يبقى ميستاهلش ان انا ابديه على حساب كرامتي
شكرا عمرو على طرح هذا الموضوع


amira abdo 09-15-2009 08:06 AM

الحب والكرامه مهين الاتنين وان كانت اهمية الكرامه ازيد بصراحه لازم يبقي الكرامه اهم عشان الشخص اللي بتحبه يتعود علي عدم اساءتك ولازم اي علاقه بين اصدقاء او احباب تبتدي علي اساس المبدا ده الكرامه مع الحب وليس الحب والتضحيه من دون كرامه والموضوع جميل بجد ياعمرو ماشاء الله ميرسي

mahmodsalama 09-16-2009 01:09 AM

صراحة يا عمروالموضوع مش صعب قوي ذي منة شايفة انا احط قلبي تحت رجلية لوالحب او الصداقة تهز كرامتي وبعدين عاوز اقلك حاجة الراجل لو معندوش كرامة هيحب اذاي مش هيبقي راجل اصلا تقبل مروري وتحياتي

manolly 09-16-2009 07:47 AM

اعتقد ان الاتنين اهم من بعض
مينفعش اجى على كرامتى لحساب قلبي او العكس
بس انا عن نفسي شايفة ان اللى بيحب بجد ممكن ييجى على كرامته علشان الحب ده

ومشكور عالموضوع الرائع ده


الساعة الآن 01:29 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir