منتديات كيو ون q8-one

منتديات كيو ون q8-one (http://q8-one.com/vb/index.php)
-   الماكولات والمشروبات (http://q8-one.com/vb/forumdisplay.php?f=59)
-   -   ضيف في مطبخ الماجيك (http://q8-one.com/vb/showthread.php?t=17460)

youssf_star2008 04-06-2010 09:36 AM

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

lost love 04-06-2010 09:51 AM

والله بجد شكرا جدا يايوسف

عالشيكولاته الجميله دى

youssf_star2008 04-06-2010 09:53 PM

ها أنا جيت حد عايز حاجة

beckham 04-07-2010 03:09 AM

اه انا عايز طبق مسقعه كده مصري ابن ناس يعني
واوعي تغش في المقادير لاحسن بص اللي بغش بيروح مارينا
طبعا انت كده هتغش علطول
ههههههههههههههههههههههههه
يلا مستني الطبق اياك متعملهوش بقي

youssf_star2008 04-07-2010 04:42 AM

أنا جيبتلك المسقعة المصرى حتلقيها[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

admin 04-07-2010 06:50 AM

انا بقى عايز رز بسمتى

youssf_star2008 04-07-2010 08:22 AM

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

admin 04-07-2010 03:13 PM

انا عايز عصيرمانجه

youssf_star2008 04-08-2010 03:02 AM

العصير حتلفية[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

ايلول 04-08-2010 09:04 AM

انا عاوزه الكبسه السعوديه

youssf_star2008 04-08-2010 10:05 AM

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

احساس برئ 04-08-2010 05:46 PM

انا اطلب


بطاطس محمره

beckham 04-08-2010 07:17 PM

ميرسي ليك يوسف علي المسقعه الجامدة دي
وواضح انك شيف علي درجة عاليه جدا من التفوق
انا اطالب بعطائه اسبوع اخر في مطبخ الماجيك

youssf_star2008 04-09-2010 01:17 AM

إن شاء الله وشوية بس يا احساس برىء

youssf_star2008 04-09-2010 01:22 AM

البطاطس المحمرة
 
أنا جايبلكم البطاطس المقلية أو المحمرة

* المقادير:

1 ثمرة بطاطس كبيرة الحجم
1/2 ملعقة
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]
1 ملعقة صغيرة زيت خضراوات
1/8 ملعقة صغيرة فلفل

* الطريقة:

- يدفأ الفرن حتى درجة 450 فهرنهيت.
- تقشر البطاطس وتقطع إلى ما يشبه الأصابع ثم توضع فى ماء مثلج لكى تعطى قرمشة لمذاقها عند طهيها.
- قبل الطهى توضع فوق مناشف ورقية.
- ترص البطاطس فى صينية ثم يرش فوقها زيت الخضراوات.
- تخبز فى الفرن مع تقليبها حتى تكتسب اللون الذهبى المائل للبنى.
- توضع البطاطس على مناشف ورقية ويرش فوقها الملح والفلفل.

* تكفى هذه الوجبة = خمسة مقادير.

* القيمة الغذائية/المقدار:

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] = 93
البروتينات = 2 جرام
الدهون = 3 جرام
الكربوهيدرات = 15 جرام

- [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]= 1 نشويات - 1/2 دهون

مع تحيات الشيف يوسف

youssf_star2008 04-09-2010 01:25 AM

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

لمحه حب 04-09-2010 10:00 AM

منور ياشيف المطبخ ممكن طبق شيش طاؤوق وشوربه على زوقك

youssf_star2008 04-09-2010 11:59 AM

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

lost love 04-10-2010 01:33 AM

ممكن اطلب منك

مربى بالفراوله

eltohamy 04-10-2010 01:44 AM

ممكن شوربه خضار

ايلول 04-10-2010 01:54 AM

ممكن تعملى يا شيف
شاورما الدجاج

youssf_star2008 04-10-2010 03:45 AM

أنا جايبلكم شاورما الدجاج

المقادير

1 صدور دجاج الكميه الي تحتاجيها انتي اني هني حطيت سته
2- نص نص كاس زيت زيتون
3-نص كاس عصير ليمون وادا يزيد افضل بعد
4- بهار اسود او ابيض وفلفل احمر وملح
5- وادا تحبي حطي علبة روب زبادي


للعجينة

3 كاسات طحين
كاس وربع ماء
ملعقه كبيره خميره فوريه
شوي ملح وملعقه كبيره سكر
بيضه


السلطة



خس مفروم
طماطم مقطعة شرائح او مكعبات
مخلل خيار
صلصة
طحينة وشطة وماء انتو حددوها حسب الكمية

الطريقة



نحط الدجاج في حافظة وتضيفوا الزيت والليمون والبهارات والملح

ونتركهم يوم كامل بالثلاجة افضل واحسن

2بعد يوم من نقع الدجاج في الخلطة




نخد صدور الدجاج على مقلى تفال
ونقليه مع شريحة زبدة حوالي ربع الزبدة
لحتى تصبح محمرة شوى مو شرط تنضج المهم تحمر شوي
ثم نقطع الدجاج شرائح مستطيلةبعد التحمير الخفيف



العجينه : طريقه عمل الخبز




نخلط الطحين والملح والخميره والسكر والماء
2- نتركها ساعه كامله ونص مني لين تخمر العجين
3- المقدار رح يكفي 15 خبز قسميها بتسوي 15
رح يكون رقيق لا تخافي يخترب عادي لمن تخبزيها



-- بنحتاج صاج تيفال او ادا ما عندج مو مشكله في مقلى تيفال مو مخدوش او شي حتى ما يحرق الخبز
5- نفرد العجينه الي قطعناها وكورناها وفردناها بالفراده مو مهم يكون دائري تمام الي يصير
6- نخبزه ونلحظ بين كل خبز لزوم ننظف الصاج حتى ما يحرق الخبز ويصير اسود ومر طعمه
7-هنا بعد ما خبزناهم

-- نخد الحين الحشو ونحط الخس والصلص والمخلل ونلفها عادي

youssf_star2008 04-10-2010 03:46 AM

طريقة عمل ( مربى الفراولة )
المقادير :
1 - كيلو فراولة
2 - كيلو سكر
3 - ملعقة كبيرة عصير ليمون
الطريقه :
1- تنزع اعناق الفراولة وتغسل جيدا وتترك لتجف نوعا ما
2 - توضع الفراولة مع السكر فى طبقات متبادلة وتترك حوالى 3 ساعات
3 - ترفع الفراولة على نار هادئة مع التقليب بخفة حتى يذوب السكر وتترك تغلى لمدة ربع ساعة مه نزع الريم .
4 - تنشل الفراولة ويترك المحلول السكرى على النار حتى يعقد ثم يضاف عصير الليمون
5 - تضاف الفراولة المسلوقة وتترك حتى يتم نضج المربى مع نزع الريم
6 - تترك حتى تهدا حرارتها ثم تعبا


youssf_star2008 04-10-2010 03:48 AM

شوربة الخضار

المقادير:
* بصلة صغيرة مقطعة شرائح.
* 2 طماطم مقطعة شرائح.
* 2 بطاطس مقطعة مكعبات، حسب الرغبة.
* 2 كرفس مقطع قطعاً صغيرة.
* فاصوليا خضراء مقطعة قطعاً صغيرة، حسب الرغبة.
* 2 كوسة مقطعة مكعبات كبيرة.
* 1 كيس مكرونة صغيرة، يفضل أن تكون بشكل النجوم.
* 3 مكعبات خلاصة مرقة الدجاج.
* زنجبيل أخضر مقطع قطعاً صغيرة.
* ورقة غار.
* عودين قرفة.
* رشة من جوزة الطيب.
* ليمون حسب الرغبة.
طريقة التحضير:
1- يسخن الماء في حلة ويوضع عليه البصل ويترك مدة 3 دقائق ثم يضاف إليه البطاطس والمكرونة وتترك لمدة خمس دقائق.
2- بعد ذلك توضع الكوسة والفاصوليا والطماطم والكرفس ومكعبات خلاصة مرقة الدجاج والقرفة وورقة الغار وجوزة الطيب ويترك على نار هادئة إلى أن ينضج، يقدم ساخنا مع شرائح الليمون الطازج.


lost love 04-10-2010 04:45 AM

شكرا شكرا شكرا

ياشيف يوسف

اكلاتك شهيه وجميله جدا

تسلم ايدك

احساس برئ 04-11-2010 02:06 AM

انا بئه عيزه دجاج كنتاكي

youssf_star2008 04-11-2010 02:13 AM

كان صعبة إنى أجبها بس جبتها

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

beckham 04-11-2010 08:34 PM

انا عايز بيتزا دبل استافت كراست بالسوسيس

youssf_star2008 04-11-2010 09:39 PM

معلش يا بيكهام معرفش اية هى البيتزا دى يا ريت شرح أكتر

ايلول 04-12-2010 01:29 AM

ممكن يا شيف يوسف
تعملنا الباتونسليه
معلهش احنا بنتقل عليك

youssf_star2008 04-12-2010 02:55 AM

ثوانى يا ايلول

youssf_star2008 04-12-2010 02:58 AM

المكونات


كوب ونصف دقيق ابيض

سمن مقدار فنجان

بيضة

ملعقة سكر

ملعقة سمسم

قليل من اللبن للعجن

خميرة مقدار حبة عين الجمل

ملعقة صغيرة كمون

ذرة ملح

مقدار ملعقة زيت ذرة


طريقة الاعداد والتحضير

ينخل الدقيق ويضاف الية السمن ويفرك باليد ثم يضاف ذرة ملح والكمون واللبن والخميرة المذابة وتعجن باليد تترك العجينة حتى تختمر

تشكل العجينة الى اصابع رفيعة وطويلة وتدهن بالبيض المخفوق بواسطة فرشاة وترص فى صاج مدهون بالزيت وترش بالسمسم وتخبز فى فرن درجة حرارتة 180 درجة

مع تحيات الشيف يوسف


ايلول 04-12-2010 03:12 AM

ميرسى ليك يا شيف يوسف
على الاطباق الجميله اللى انت بتعملهالنا

youssf_star2008 04-12-2010 03:13 AM

العفو دة واجبى

beckham 04-12-2010 04:06 AM

خلاص يا يوسف بلاش البيتزا
انا عايز طبق ملوخية بالارانب كده بس من اللي قلبك يحبه بقي ها
و اتوصي يا ابني عشان عازم ناس معايا علي الغدا ماشي؟

youssf_star2008 04-12-2010 04:10 AM

الملوخية من الأكلات الشعبية العربية المفضلة واللذيذة وتطبخ مع الدجاج أو اللحم أو الارانب وتقدم مع الأرز. تعتبر هذه الأكلة من أفخر أطباق الملوخية بالارانب وخاصة لمحبي الأرانب.

المقادير :
- ربطة كبيرة ملوخية
- 1\2 رأس ثوم
- 2 ملعقة كبيرة كسبره جافه مطحونة
- ملح
- 2 ملعقة سمن
- 4 كوب تقريبا من مرق الأرانب أو دجاج ولكنها مفضلة دائما مع الأرانب لأنه غير دسم
- كمية الأرانب حسب عدد أفراد الأسرة

طريقة التحضير:
- يدعك الأرنب بالملح والدقيق ويترك مدة ساعة تقريبا ثم يغسل جيدا ويقطع الى عدة أجزاء.
- يسلق الأرنب معاة البصل وملح وفلفل اسود لتحضير الملوخية.
- نقطف ورق الملوخية بدون العنق وتغسل جيدأ عدة مرات ثم توضع بمصفاة ونتركها لتصفية الماء.
- عندما تجف الملوخية نخرطها بالمخرطة وهي أفضل الطرق وأفضل من أى أداة حديثه وممكن نخرط معاها قرن فلفل اخضر. نستمر في التخريط وسنلاحظ أن حجمها سينكمش الى أن تصبح ناعمة. نقلبها ونضعها في طبق إستعداداً لطهيها.
- نحضر الثوم والكسبرة الناشفة قبل طهى الملوخية ونفرمهم مع بعض ونضع عليهم قليل جدا من الملح ونتركهم لحين الإستعمال.
- نغلي مرق الأرنب ثم نضع الملوخية ونقلبها بسرعة. ونرفعها بالمغرفة لأعلي عدة مرات وعملية التقليب ورفع المغرفة مهمة لضبط قوام الملوخية حسب الرغبة.
- إذا كانت الملوخيه لها عرق فنعتبرها مظبوطة القوام و إذا لا حظنا أنها ثقيلة جدا يمكن تخفيفها ببعض المرق الساخن. نترك الملوخية تغلي غلوتين فقط .

التقلية :
- نحمر خليط الثوم بالكسبرة في كمية سمن الى أن يحمر لونها ثم نضعها فوق الملوخية
- نغطي القدر بسرعة لمدة دقيقة فقط ثم نرفع الغطاء ونقلب الملوخية ونغطي القدر نص نص
- نضع ملعقتان من السمن في مقلاة وعندما تسخن نضع معها (هيل ) و مستكة ثم نحمر الأرنب ولا نتركه كثيرا لأنه بدون جلد وييبس من كثرة التحمير الا إذا كانت هذه رغبة الذى سيتناوله.
- تقدم الملوخية مع الأرز المطبوخ بالطريقة العادية

ملاحظة: الملوخية المجمدة تطهى بوضع الملوخية في مقدار 3 اكوب أو أقل شوية من مرق الارنب المغلي -نضع الملوخية ونتركها تذوب في المرق الساخن على نار هادئة جدا ونقلبها من ووقت لأخر الى أن تسخن بشرط ألا تغلي ثم نضع عليها التقلية كما في السابق

مع تحيات الشيف يوسف


admin 04-14-2010 08:34 AM

انا عايز عصير فروله

youssf_star2008 04-14-2010 08:44 AM

أنا جايبلكم عصير الفراولة

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

المقادير:

- علبة فراولة طازجة
- 1 كوب حليب طازج
- 1 علبة أيس كريم فانيلا
- 3 ملاعق طعام سكر ناعم


الطريقة:

- تغسل الفراولة جيداً ثم تقطع وتوضع في الخلاط يوضع عليها الأيس كريم و الحليب و تمزج .
- يضاف السكر و يمزج الخليط جيداً إلي ان يمتزج ويصبح متجانس .

..:: للتزيين ::..

- تغمس حواف كأس التقديم في شراب الفيمتو ثم تغمس في السكر الخشن .
- يحتفظ ببعض من قطع الفراولة و توضع في قاع الكأس ثم يصب عليها عصير الفراولة و تزين حافة الكأس بحبة فراولة كاملة

مع تحيات الشيف يوسف


lost love 04-14-2010 08:45 AM

وانا عايزه شربات فراوله

البسمه الخجوله 04-14-2010 08:46 AM

ممكن اطلب انا كمان طلب
انا عاوزه
اممممممممممممممممممممممم
انا بحب الحلويات
عاوزه
بلح الشام


الساعة الآن 04:58 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir