منتديات كيو ون q8-one

منتديات كيو ون q8-one (http://q8-one.com/vb/index.php)
-   الماكولات والمشروبات (http://q8-one.com/vb/forumdisplay.php?f=59)
-   -   مطعم الماجيك يرحب بكم ويتمنى لكم شهية طيبة (http://q8-one.com/vb/showthread.php?t=14727)

golden man 11-28-2009 08:03 AM

باشيمل ايه يا جدعان انتوا بتهزروا انا اخري اعمل سلطه او بيض
مكرونه بالباشيمل هو الى انا اعرفه
ان المكرونه بتتسلق وبعدين تندهن الصينيه ويوضع كميه من المكرونه وبعدين اللحم المفروم
وبعدين كميه كمان من المكرونه
وبعد كده الباشميل وتوضع فى الفرن لحد اما تستوى
وبالهنا والشفا وكل سنه وانتوا طيبين

admin 11-28-2009 08:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة golden man (المشاركة 99795)
باشيمل ايه يا جدعان انتوا بتهزروا انا اخري اعمل سلطه او بيض
مكرونه بالباشيمل هو الى انا اعرفه
ان المكرونه بتتسلق وبعدين تندهن الصينيه ويوضع كميه من المكرونه وبعدين اللحم المفروم
وبعدين كميه كمان من المكرونه
وبعد كده الباشميل وتوضع فى الفرن لحد اما تستوى
وبالهنا والشفا وكل سنه وانتوا طيبين



ايه اعم صلق البيض ده

عايزين موضع شامل كامل

golden man 11-28-2009 08:33 AM

يعنى هو تدبيس ماشي يا اسامه انت واميره
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]
تلبية لطلب الأخت اميره - ميرو
عن طريقة عمل المكرونة بالشاميل
أنقل لكم اليوم الطريقة كاملة بالصور مع بعض التعديل وقد أعجبتني تلك الطريقة لاستخدام البقصمات والجبنة الموزاريلا

ونبدأ معا على بركة الله:

المقادير المطلوبة:
- مكرونة مسلوقة
- صلصة الباشميل
- لحمة مفرومة معصجة
- جبنة موزاريلا مبشورة

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]



والآن لعمل اللحمة المعصجة نستخدم:
- بصلة مفرومة
- لحمة مفرومة
- حبة طماطم مفرومة
- صلصة طماطم
- فصين ثوم مدقوقين (هناك من لا يفضل استخدام الثوم)
- ممكن خضار مشكلة وأنا هنا استخدمت ذرة مفرزنة (هناك من لا يفضل استخدام الخضار أو الذرة)
- ملح وفلفل أسود وبهار

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

طريقة عمل اللحمة:
نسخن الزيت عالنار ثم نضيف البصل المفروم ونقلب قليلا إلى أن يذبل لونه

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

نضع اللحمة فوقه ونقلب جيدا

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

تترك إلى أن يتغير لونها إلى اللون البني ثم نضيف الثوم ونقلب
(تذكرة هناك من يفضل ألا يستخدم الثوم)

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

تضاف قطع الطماطم وتقلب جيدا

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

تضاف الذرة (أو الخضار) ونقلبها وتترك إلى أن تذبل الطماطم
(تذكرة هناك من يفضل ألا يستخدم الخضار أو الذرة)

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

ثم نضيف الصلصة

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]


تترك على النار إلى أن تتسبك وتصبح جاهزة

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]



لعمل البشاميل نحتاج إلى:
- كوب طحين تقريبا 7 ملاعق كبيرة
- لتر من الحليب أي تقريبا أربع أكواب
- مكعبين ماجي
- زبدة
- ملح وفلفل أسود وبهارات

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

نضيف الطحين مع الحليب عالبارد

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

يوضع على النار و نحركهم بالمضرب السلك إلى أن يذوب الطحين تماما و يختفي

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

بعد أن يسخن بقليل نضيف الماجي والملح والفلفل الأسود والبهارات وطبعا لا نتركها أبدا بل نستمر بالتحريك حتى لا تتكتل

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

نضيف الزبدة

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

نستمر بالتحريك إلى أن يثخن قوام البشاميل هكذا

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

ترفع من على النار

و الآن التطبيق (وضعها في الطبق)

اللحمة جاهزة والبشاميل جاهز والمكرونة خلاص اتسلقت

نضع المكرونة المسلوقة في طبق عميق أو قدر ونضيف فوقها نصف كمية البشاميل

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

نقلب المكرونة مع البشاميل جيدا حتى يمتزجوا وممكن إضافة القليل من الجبنة الموزاريلا معها

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

نحضر صينية الفرن وندهنها بقليل من الزبدة ونغطي قاع الصينية و الحواف بالبقصمات

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

نضيف طبقة من المكرونة

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

ثم نفرد فوقها اللحمة

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

ثم طبقة المكرونة الثانية

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

و نغطيها تماما

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

ثم باقي صلصة البشاميل هكذا

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

نوزع الجبنة الموزاريلا المبشورة فوقها

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

ندخلها فرن ساخن لمدة نصف ساعة أو أكثر إلى أن تتحمر الأطراف

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

نفتح الشواية و نحمر الوجه

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]


نتركها تبرد شوية قبل التقطيع حتى لا تهترئ أثناء التقطيع
شكلها حلو ممممممممممم

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

تقطع
يللا هاناكل مممممممممممممممم

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

و تقدم مع السلطة
عارف مفيش وقت للسلطة دلوقتي

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]




بالهنا والشفا


golden man 11-28-2009 08:34 AM

أظن قشطه كده

admin 11-28-2009 08:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة golden man (المشاركة 99814)
أظن قشطه كده

اصلى ياين عمى
هم دول المنايفه:-bd:-bd:-bd

شوفى مين بعد
:x:x:x:x
بس صحيح


مين;));));))
اقتباس:

تلبية لطلب الأخت ناني_ناني

لمحه حب 11-28-2009 08:42 AM

في الاعاده افاده تسلم الايادي ودا وانت مبتعرفش

golden man 11-28-2009 08:56 AM

هى فين دى يا ادمن نانى دى
وشوفتى بقى يا لمحه
فما بالك لو عارف
كنت هزلزل الزلازيل

amira abdo 11-28-2009 09:03 AM

تمااااااااااااااااااااااا ااام ياشيف هيما دنت طلعت سوسه اهو وجااااااااااااااااامد ميرسي ياباشا ع الاكلة التحفه دي شكلها بجد جاااااااااااااااااااااامد يلا بفضلي كسبنا شيف جديد
هيماااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااا
ياهوووووووووووووووووووووو وووووووووووووو

دبدوباية 11-28-2009 09:03 AM

أحسنتى يالمحة حب
تسلم ايديكى
بجد
الصور شكلها تحفة
يالا بقى عقبال توراة فرحك قريب يارب
ومستنيين طرقة الكبة من أميرة
يالا ياأميرة بقى ورينا الشطارة

admin 11-28-2009 09:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دبدوباية (المشاركة 99834)
أحسنتى يالمحة حب
تسلم ايديكى
بجد
الصور شكلها تحفة
يالا بقى عقبال توراة فرحك قريب يارب
ومستنيين طرقة الكبة من أميرة
يالا ياأميرة بقى ورينا الشطارة

ياها ده انتى قديمه قوى

كل الناس دى عمل الى مطلوب منها

شوفى اخر صفحه


الساعة الآن 07:45 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir