منتديات كيو ون q8-one

منتديات كيو ون q8-one (http://q8-one.com/vb/index.php)
-   منتدي الفنون الادبيه (http://q8-one.com/vb/forumdisplay.php?f=42)
-   -   كل ما كتب صلاح جاهين من رباعيات وأشعار (موضوع متجدد) (http://q8-one.com/vb/showthread.php?t=18231)

karmen 03-13-2010 07:07 AM

الموج تلول تهبط وتطلع تلول
يا بحر خدني الشط صاحبك ملول
و اللا بلاش الشط هعمل به إيه
ده ريحته طحلب مهري وأم الخلول
عجبي !!!

karmen 03-13-2010 07:08 AM

ورد في ورق سلوفان يا حلوه أهديلك ؟
و اللا أنقله بالطين في الشتله وأجيلك
الأولاني لو وحا بحناني
عجبي على التاني بإيه يوحيلك؟
عجبي !!

karmen 03-14-2010 05:01 AM

أنا قلبي كوكب وإنطلق في المدار
حواليكي يا محبوبتي يا نور ونار
يلف مهما يلف ما بيكتفيش
وتمللي نُصه ليل ونصُه نهار
عجبي !!

karmen 03-14-2010 05:02 AM

الأرض شوك أيوه لكن هايش
و الحُمره مش يعني الطريق حايش
دي دمنا السيال..وبُشرة خير
إن إنتي عايشه وإن كنت أنا عايش
عجبي !!!

karmen 03-14-2010 05:04 AM

إيه اللي خدته من مرور السنين
يا قلبي إلا دمعتك والأنين
بتئن وترجع وبتفرح وترجع تحن
مع إن مش كل البشر فرحانين
عجبي !!!

karmen 03-14-2010 05:05 AM

أوقات أفوق ويحل عني غبايا
وأشعر كأني فهمت كُل الخبايا
و أفتح شفايفي عشان أقول الدُرر
ما أقولش غير حبة غزل في الصبايا
عجبي !!!

karmen 03-14-2010 05:06 AM

عيني رأت مخلوق في غاية البشاعه
أنا قلت له لمّا تأملته ساعه
اللذه والموت علموك اللزج
وأنا علموني الفلسفه والشجاعه
عجبي!!

karmen 03-14-2010 05:07 AM

غطس وقب الموج نهود بمبي
من ألف جيل جميلات ما تعلم بي
يا قلبي عيب دول أمهاتنا القدام
أستغفر الله العظيم ربي
عجبي !!

karmen 03-14-2010 05:08 AM

علقت في المُسمار قناع مهزله
ومعاه قناع مأساه بحزنه إبتلا
بصيت لقيتهم يشبهوا بعضهم
وأهو ده العجب يا ولاد وإلا فلا
عجبي !!

karmen 03-14-2010 05:09 AM

ظهر المسيح الحي على سفح ربوه
و نزل بهالة الضي وقعد في قهوه
بصوا.تعالوا.قالوا خليه في حاله
الناس في حالهم يا بني..مالهمش دعوه
عجبي !!!


الساعة الآن 08:41 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir