![]() |
عاوزه افهم بس يالمحه هو الكبه دي هي الكبيبه يعني ولا ايه مش فاهمه الكبه دي بصراحه
|
انتوا عملتو اية وانا نايم
اها كل دة يا دبدوباية علشان مش هتعرفى تقولى الطريقة عموما اوك وانا راجل مسالم وموافق على الاقتراح بتاعكم ومستنى اشوف اميرة هتعمل اية فى الكبة |
طب ما تفهمني انت يا asf hell هي الكبه دي الكبيبه يعني ولا ايه
|
ايوة
اكيد تقصد الكبيبة لان الكبة دى عبارة عن الاله الى بتفرم اللحمة اما الكبيبة اكلة |
اوكش بوكش اتفقنا بعد قليل سوف يتم تحضير الكبيبه thanx asf hell
|
طريقة تحضير الكبيبة الشامي بالصور مقادير الكبيبة: برغل ولحم وبقدونس وبصل وصنوير وبهارات قرفة وفلفل أسمر وقرنفل ونعناع جاف وملح وزيت [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] طريقة العمل: نقوم بنقع البرغل في ماء... وتترك جانبا لمدة نصف ساعة.. انتبهوا لا تتأخرو في النقع المدة القصوى ربع ساعة [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] ومن ثم نصفي البرغل من الماء ويترك ليتصفى [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] وبعدها نقوم بخلط كلا من (البرغل ونصف كمية اللحم المفروم والبقدونس وقليل من البصل والبهارات والملح ) في الخلاط الكهربائي.. وطبعا قبل الخلط لازم ننشف البرغل من الماء [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] وهذا شكل خلطة الكبيبة. [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] طريقة تحضير الحشوة: نحمر البصل على النار حتى تصير ذهبية اللون .. [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] ونضع فوقه بقية المقادير ( اللحم والبقدونس والصنوبر والبهارات والملح)وتترك حتى تتعصج معا. [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] طريقة تشكيل الكبيبة .. نأخذ مقدار كرة صغيرة من الكبة ونحشيها باللحمة.. [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] وهذا شكلها بعد التكبيب.. [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] بعدين نقليها .. ونقدمها بالهناء والشفاء [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] اطلب من جولدن مان طريقة المكرونه بلبشاميل وبلهنا والشفا ايفري بادي |
دي ياقمر الكبه بس معرفش ان كان ليها اسم تاني
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] |
اوكش يبقي انا كده ماشيه صح يلا ياجولدن بقي المكرونه بلبشاميل
|
هههههههههههههههههههههه
مكرونة بالباشميل واو انا منتظر الشكل بس يا رب متعجنة يا جولد |
تسلمي ياقمر على الكبه ويلا عوزين الباشميل
|
| الساعة الآن 06:16 PM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir