![]() |
بما ان الكل كدة هربان من المطعم أنا بقى هختار صحبتى وحبيبة قلبى دوداش وهاطلب منها تعملنا تورتة شيكولاتة يالا يادوداش وريهم الشطارة وربنا يستر بقى وتشرفينى كدة وترفعى راسى |
كلكوا بطلتوا اكل ولا ايه
|
ميرسى يا كوكى وبالرغم من انها موجودة هنا من قبل بس انا جبتلكم طريقة سهلة وسريعة [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] ^* مقادير الكيـــ،ــ،ـــ،ــــكة الإسفنـجية*^ ـ 6 بيضات. ـ كوب دقيق. ـ كوب سكر ناعم. ـ ملعقة صغيرة باكينج باودر. ـ نصف ملعقة صغيرة فانيليا. ـ ملعقتا كاكاو بودرة. ^* مقادير الحشــ،ـــ،ــ،ــــو *^ ـ 450 جرام كريمة شوكولاته. ـ 250 جرام سوفت جلاس شوكولاته. ـ 200 جرام شوكولاته لتزيين التورتة. ^* الطريقــــــــ،ــــــ،ـــ ــ،ــــــــــــــــة *^ ـ يتم تسخين الفرن على درجة حرارة 180 مئوية. ـ يحضر قالب كيك، يفضل أن يكون على شكل قلب، بدهنه بالزبد وقليل من الدقيق. في جانب آخر يخفق البيض مع السكر والفانيليا بالخلاط الكهربائي مدة 20 دقيقة حتى تظهر علامة المنقار عند رفع المضرب لأعلى. ـ ينخل الدقيق مع الباكينج باودر ويضاف اليه مقدار الكاكاو، ثم تضاف جميع المكونات الأخرى بالتدريج الى خليط البيض والسكر مع الاستمرار بالتقليب بخفة. ـ يسكب خليط الكيكة في القالب ويدخل إلى الفرن لمدة 45 دقيقة أو حتى تنضج الكيكة. من الممكن اختبار النضج بملاحظة انفصال الكيكة عن جدار القالب. ـ تقلب الكيكة بعد إخراجها من الفرن على قاعدة من السلك وتترك جانبا حتى تبرد. ـ تقطع الكيكة الاسفنجية إلى ثلاثة أجزاء متساوية، ويفصل كل جزء على حدة. ثم يوضع الجزء الأسفل على طبق التقديم، قبل البدء بوضع طبقة من كريمة الشوكولاته عليها، تليها طبقة أخرى من كريمة الشوكولاته على الطبقة الثانية من الكيكة. تكرر نفس العملية على الطبقة الثالثة، بعدها تساوى الطبقات الثلاث فوق بعضها بعضا. ـ تغطى جوانب التورتة بكريمة الشوكولاته وتوضع في الجزء المخصص للتجميد في الثلاجة «الفريزر» لمدة 10 دقائق حتى تتماسك جيدا. تخرج ويوضع عليها سوفت جلاس الشوكولاته، ثم تزين من الجوانب ببشر الشوكولاته الخام وعلى الوجه بوردات من الشوكولاته وحبات الكريز. * * * وأنا هطلب من فينديزيل أنه يعملنا المكرونة بالباشميل علشان انا بحبها أوى وهنشوف بقى ياترى هتعملها حلوة ولا ايه |
يالا يافنديزل ورينا بقى الهمة اتزنقت ياريس فى المكرونة بالبشاميل |
انا جعان انا عايز اكل اكلة حلوة كدة منك يايافنديزل انا مستنيك يالا عايزين نغيظ [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] ونقول كل البنات ان هما مش لوحدهم بيعرفوا يعملوا اكل ههههههههههههههههههههه تقبلوا مني جزيل الشكر والاحترام |
بسم الله الرحمن الرحيم بما انى مطلوب بالاسم يبقى مقدرش اتأخر على الماجيك واعضاءه المهم بقى ان الموضوع ده اصلا تخصصى يعنى المطبخ والطبيخ والحاجات دى انا استاااااااااااذ فيها والله مش بهزر واكيد رامى هيبقى شاهد على كلامى ده لانه بيبقى متكيف اوى وهو بياكل من اللى انا بطبخه وخصوصا صينيه البطاطس بالفراخ فى الفرن المهم بقى دلوقت خلينا فى المكرونه بالبشاميل المقادير المطلوبة. مكرونة مسلوقة..صلصة الباشميل..لحمة مفرومة معصجة..جبنة موزوريلا مبشورة [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] و الان لعمل اللحمة بستخدم..بصلة مفرومة..لحمة مفرومة..فصين ثوم مدقوقين و صلصة طماطم و ممكن خضار و طبعا ملح و فلفل اسود و بهارات [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] طريقة عمل اللحمة.. نضع الزيت عالنار حتى يسخن بشده "يقدح" ثم نضيف البصل المفروم و نقلب قليلا الى ان يذبل [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] نضع اللحمة فوقه و نقلب جيدا [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] تترك الى ان يتغير لونها الى اللون البني نضيف الثوم و نقلب [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] ثم نضيف الصلصة [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] و تترك على النار الى ان تتسبك و تصبح جاهزة [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] لعمل البشاميل كوب طحين تقريبا 7 ملاعق كبيرة..ليتر من الحليب اي تقريبا اربع اكواب و زبدة..ملح و فلفل اسود [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] نضيف الطحين مع الحليب عالبارد [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] يوضع على النار و نحركهم بالمضرب السلك الى ان يذوب الطحين تماما و يختفي [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] بعد ان يسخن بقليل نضيف الملح و الفلفل الاسود و طبعا مش بنسيبها ابدا نستمر بالتحريك علشان متعملش تكتلات كبيره [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] نضيف الزبدة [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] و نستمر بالتحريك الى ان يثخن "يبقى تخين ومتماسك" قوام البشاميل هكذا [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] ترفع من على النار و الان التطبيق اللحمة جاهزة و البشاميل جاهز .. نضع المكرونة المسلوقة في طبق عميق او قدر و نضيف فوقها نصف كمية البشاميل [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] نقلب المكرونة مع البشاميل جيدا حتى يمتزجو و ممكن اضافة القليل من الجبنة معها [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] نحضر صينية الفرن ندهنا بقليل من الزبدة و نغطي قاع الصينية و الحواف بالبقسمات [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] نضيف طبقة من المكرونة [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] ثم نفرد فوقها اللحمة [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] ثم طبقة المكرونة المتبقيه [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] و نغطيها تماما [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] ثم باقي صلصة البشاميل هكذا [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] نوزع الجبنة المبشورة فوقها [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] ندخلها فرن ساخن لمدة حوالى نصف ساعة الى ان تتحمر الاطراف [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] نفتح الشواية و نحمر الوجه [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] نتركها تبرد شوي قبل التقطيع علشان تظل متماسكه ولا تتفتت عند التقطيع [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] وبعدين نقطعها [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] و تقدم مع السلطة [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] وبالهنا والشفا واتمنى ان المكرونه اللى انا عملتها تعجبكم VINDIESEL |
تسلم ايدك يا محمد بصراحة المكرونة تحفة احنا اكلنا صوابعنا وراها بس على فكرة الصينية دي مش حتكفي كل الاعضاء هنا محتاجين منك كمية اكبر ولا انت ناوي تجوعنا؟ بس بجد بجد فعلا رائعة |
والله عندك حق اشلاء
عايز تانى انت ناسى ان فيه خيتان هنا |
لالالالالالالالالالالالال الالالالا ماليش دعوة أنا اللى طلبتها وأنا اللى هقسمها علينا كلنا أنا التلت تربع وانتو الربع هههههههههههههههههه حد عنده اعتراض اصل انا بحبها اوى وبصراحة فينديزل عاملها بجد تحفة تسلم ايدك انا بجد جعت اوى |
اقتباس:
يالاسلام:ar!:ar!:ar! طب والادراه بقى 8->8->8-> |
طب بما ان فنديزيل مش اختا العضو اللى بعده أنا هاطلب من ستار تدخل المطعم وتعملنا أحلى جمبرى مقلى ومشوى |
انا مستنيك ياستار علشان ادوق اكلك لاني بحب الجمبري اووي اووي |
كل ستار كدة هربت من أولها كدة ياستار تشمتى شباب الماجيك فينا؟ |
ههههههههههههه
هتلاقى بس عندها امتحانات طب شوفى عضو او عضوه يكون متواجد وابعتى له |
الووووووووووووووووووووووو وووووووو سوري يا دبدوووبه قوي على التاخيير معاش اللي يشمت فيكي يا حبيبتي والله لسه شايفه الرساله دلوقتي<<< كان عندي امتحنات فعلا ودخلت هنا على طووول انا مستعده يا جمااعه للوصفه بس سؤال رفيع كده ايه الاكله اللي هتختاروها ؟؟؟ [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] |
دبدوووبه
طلبت منك جمبرى مقلى ومشوى |
بالظبط كدة يا ستار دة طلبى انا عايزة جمبرى مقلى ومشوى |
يلا ياستار ،،، عشان انا نفسى فى الجمبرى |
حاضريين للطيبين ادي الجمبري المقلي [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] والمشوي لسه في الفرن *ـــ^ [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] |
ااااااااااااااااااااااااد ي الجمبري المشوييي بس يعني متنسونييش معاكو هههههههههههههههههه [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] |
طب اختارى يالا بقى مين يدخل المطبخ بعدك وتسلم ايديكى على الجمبرى اللذيذ دة |
فى انتظر العضو القادم
بوجد الجمبرى جنان |
طب يالا بقى أنا اختارت يوسف الديب وهاطلب منه يعملنا ممبار ورينا شطارتك بقى |
فينك ياعم يوسف
|
فكره تمام أوي
ياللا يا يوسف منتظرين |
الظاهر كدة يوسف هرب من أرض المعركة يوووووووووووووووووووووه قصدى أرض المطبخ هههههههههههههههههه |
ليه كدا ممكن يكون بيجهز
مش بيهرب |
| الساعة الآن 12:19 AM |
Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By
Almuhajir