منتديات كيو ون q8-one

منتديات كيو ون q8-one (http://q8-one.com/vb/index.php)
-   الماكولات والمشروبات (http://q8-one.com/vb/forumdisplay.php?f=59)
-   -   مطعم الماجيك يرحب بكم ويتمنى لكم شهية طيبة (http://q8-one.com/vb/showthread.php?t=14727)

asf hell 11-27-2009 07:28 AM

طريقة عمل الشيش طاووق الرائعة جدااااااااااا
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]بسم الله الحمن الرحيم[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

علشان نكيد الاعادى
الشيش طاووق
يلا نبتدى سوا
الاول نجهز المقادير دي.............
افخاد فراخ مخلية
طماطم وفلفل وبصل مقطعين مكعبات
زبادى ومعجون طماطم وثوم
وملح وفلفل اسود وبهارات وكركم او كاري
نخلط كل المكونات اللى فى الصورة اللى فاتت مع بعض
وبعد مانغسل الفراخ ننقعها في الخليط دة على الاقل ساعتين
ونجهز الصينية ونفرد عليها ورق المنيوم وعليها ورقة زبدة
ونحضر الاسياخ بعد ماننقعها فى الميه شويه عشان ماتتحرق
وبعدين ندخل الفراخ في الاسياخ وبينها البصل والطماطم والفلفل
وبعدين نغطي الصينية بالورق الالمنيوم
وندخلها الفرن حتي تمام النضج ثم نقدمها فى اطباق التقديم
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] وبالهناء والشفاء[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل] ويارب تعجبكم [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]





(على فكرة انا بطلع لسانى ليكم )
هههههههه

asf hell 11-27-2009 07:30 AM

لو عايزنها بالصور اجيبها
ودلوقتى دور دبدوباية
عايز طريقة عمل الجبنة القديمة
(ملحوظة المش بدودة )
ووالله مش بهزر
انا عايز الطريقة


لمحه حب 11-27-2009 08:06 AM

ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههه
استلمي المش بسيطه دوري بقي على الدود بتاعه تسلملي على الموضوع ياقمر

asf hell 11-27-2009 08:22 AM

يا قمر لسة بدرى
التقيل جاى ورا
انتى فاكرة انى هعتقها
اصبرى

asf hell 11-27-2009 08:23 AM

هى هربت ولا اية
عموما انا هشوف الرد بكرة لانى تعبان ومش هقدر اواصل انهاردة
انا عايز بكرة افطر المش
ويا ريت حد يبعت ليها رسالة

دبدوباية 11-27-2009 08:25 AM

على فكرة يا احمد انت المفروض تدور على حد تانى غيرى وغير أدمين
يعنى لازم الحكاية تخرج لحد جديد من الأعضاء
ولو على المش بدوده هادور عليه وابعتهولك ف رسالة
بس مش هاينفع الموضوع يدور جوانا احنا التلاتة كدة

admin 11-27-2009 08:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دبدوباية (المشاركة 99485)
على فكرة يا احمد انت المفروض تدور على حد تانى غيرى وغير أدمين
يعنى لازم الحكاية تخرج لحد جديد من الأعضاء
ولو على المش بدوده هادور عليه وابعتهولك ف رسالة
بس مش هاينفع الموضوع يدور جوانا احنا التلاتة كدة



صحيح ياحمد


بعد اذن الكل

الى عليه الدور لمحه حب


وهكذا لازم اعضاء جدد تكمل

لان بالطريقه هتكون خناقه فى الاكل كل عضو ينتقم من الى طلب نته شئ
نطلب الان من لمحه عمل شئ حلوه علشان يحلى الجو

admin 11-27-2009 08:31 AM

بدل [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]



فى انتظر لمجه لعمل شئ حلو


دبدوباية 11-27-2009 08:39 AM

أشكرك يا أدمن
وأنا موافقة جدا على اقتراح لمحة حب دة
ياريت يالمحة تجيبى طريقة عمل تورتة الشيكولاتة
لو عرفتى تجيبى أكتر من طريقة يبقى جميل جدا من حضرتك

لمحه حب 11-27-2009 06:31 PM

من عنيه ياقمر ودي كم طريقه
طريقة عمل تورتة الشوكولاتة

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

المقادير

_ 6بيضات

_ كوب دقيق

_ كوب سكر ناعم

_ ملعقة صفيرة باكينج باودر

_ نصف ملعقة صغيرة فانيليا

( مقادير الحشو )

_ 450 جرام كريمة شوكولاتة

_ 250 جرام سوفت جلاس شوكولاتة

_ 200 جرام شوكولاتة لتزيين التورتة

( الطريقة )

يتم تسخين الفرن على درجة حرارة 180 مئوية

_ يحضر قالب كيك ويتم دهنة بالذبدة وقليل من الدقيق ويترك جانبا

يخفق البيض مع السكر والفانيليا بالخلاط الكهربائى لمدة 20 دقيقة

ينخل الدقيق مع الباكينج باودر ويضاف الية مقدار الكاكاو ، ثم تضاف

جميع المكونات الاخرى بالتدريج الى خليط البيض والسكر مع الاستمرار

فى التقليب بخفة

_ يسكب خليط الكيكة فى القالب ويدخل الفرن لمدة 45 دقيقة

اوحتى تنضج الكيكة ومن الممكن اختبار النضج بملاحظة انفصال الكيكة

عن جدار القالب

_ تقلب الكيكة بعد اخراجها من الفرن على قاعدة من السلك وتترك جانبا حتى تبرد

_ تقطع الكيكة الاسفنجية الى ثلاثة اجزاء متساوية ، ويفصل كل جزء على حدة ثم

يوضع الجزء الاسفل على طبق التقديم قبل البدء بوضع طبقة من كريمة الشوكولاتة

عليها ، تليها طبقة اخرى من كريمة الشوكولاتة على الطبقة الثانية من الكيكة

تكرر نفس العملية على الطبقة الثاثة ، بعدها تساوى الطبقات الثلاث فوق بعضها البعض

_ تغطى جوانب التورتة بكريمة الشوكولاتة وتوضع فى الجزء المخصص للتجميد

فى الثلاجة الفريزر لمدة 10 دقائق حتى تتماسك جيدا . تخرج ويوضع عليها

سوفت جلاس الشوكولاتة ، ثم تزين من الجوانب ببشر الشوكولاتة الخام

وعلى الوجة بوردات من الشوكولاتة .



ودي الطريقه تانيه




[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]



المقادير
3 اكواب دقيق جميع الاستعمالات
1ملعقة واحدة بيكن باودر
2/1 نصف ملعقة ملح
4/3 ثلاث ارباع الكوب زبدة بحرارة الغرفة
4 بيض
املعقة فانيلا
1 كوب حليب
2/1- 1 كوب ونصف سكر


الطريقة
نقوم بخلط البيكن باودر والدقيق والملح مع بعض ونتركم جانبا

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]


نقوم بخفق الزبدة مع السكر الى ان يصبح قوامها كريمي لمدة 5 دقائق

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]


[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]


[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]


نضيف البيض واحدة تلو الاخرى ويخفق جيدا بعد كل بيضة

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

بعدها نقوم بتقليل السرعة الى النصف ثم باضافة الدقيق بالتناوب مع الحليب ونخفق من دقيقة الى دقيقتين

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]


[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]



هكذا يكون شكل الخليط النهائي يجب ان يكون تقيل نضع الخليط في صينيتين وندخلهما للفرن الى
ان تستوي او ندخل عودا بالوسط ويخرج نظيفا ثم تبرد بشكل نهائي وكامل قبل ان تزين



[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]



[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]



[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]


[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]
طريقة عمل الكريمة

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

المقادير
4/3اثلاث رباع الكوب زبدة بحرارة الغرفة
6 اكواب سكر بودرة
8/1 قليل ملح
1ملعقة فانيلا
2ملعقة كورن سيراب
3/1 ربع كوب( قليل من الكريمة والحليب نمزجهم مع بعض ليعطينا ثلث كوب المطلوب)

الطريقة نخلط السكر البودر مع الملح في زبدية كبيرة ونحرك بالشكوكة لتنسجم المقادير
بعدها نضيف الى ثلث الكوب الذي خلطناه بالحليب والكريمة ملعقة الفانيلا ونحرك لتنسجم المقادير جيدا


[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

نخفق الزبدة في طاسة على سرعة متوسطة لدقيقتين الى ان يصبح قوامها كريمي ثم بالتناوب بين
كرميمة المخلوطة بالحليب والسكر المخلوط بالملح نضيفهم الى الزبدة شيئا فشيئا

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

ثم نستمر بالخفق لى ان ينسجم السكر بالخليط ويتحول القوام الى قوام كريمي بعد ذلك نضيف الكورن
سيراب ونخلط جيدا لمدة دثقيقة لاضافة نكهه خاصة ممكن اضافة الفانيلا او شكولاته مذابة بيضاء او سوداء
في هذه الوصفة تم اضافة شكولاته سوداء

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

طبعا الصورة الاخيرة كانت شكل لكريمة النهائي
لمن اراد ان تكون لكريمة بنية بدل اضافة الشكولاته البيضاء يضيف الشكولاته السوداء وبهذا الشكل

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

وهذي تكون طريقة لكريمة بالزبدة طبعا ممكن تلوينها باي لون مرغوب وانتي تتحكمين باللون المطلوب او الالوان المطلوبة


[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]




بدون الحاجة لاستخدام الفرن
تشيز كيك بالشيكولاتة والمكسرات

المقادير
16 قطعة بسكوت.
2 مغلف كريم شانتي .
اصبعين زبدة.
نصف كوب حليب.
ربع كوب حليب لغرض آخر.
علبتين قشطة.
8 قطع جبن كيري.
1/2 ليمونه.
6 حبات شيكولاتة بالمكسرات.

الطريقة
- كسري البسكويت أو اطحنيه حتى يصبح ناعماً ، ضعيه في وعاء ،واضيفي له الزبدة ، وقلبي المقدار جيداً حتى يختلط تماماً ، رصي الخليط في صينيه جيداً ثم ادخليه الثلاجة .
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]
- الان قومي بتحضير الطبقة البيضاء “الكريمة” ضغطي علبتين من القشطة في وعاء للخلط ، اضيفي لها الكريم شانتى واخلطيهما جيدا بالخلاط الكهربائي.
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]
اضيفي الآن نصف كأس الحليب للخليط و اكملي الخلط ، ثم قطع الجبن الكيري ثم اكملي الخلط ،تاكدي انه لم يبقى للحبات الكيري اي اثر وانها اختلطت بالخليط تماماً ، مع الحرص على عصر 1/2 فص ليمون إلى الخليط.
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]
- اسكبي الخليط على قاعدة البسكويت ببطئ ،وتاكدي انها وزعت تماماً على السطح بعدها ادخليها الثلاجه على الأقل لمدة ساعه واحدة.
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]
في حمام مائي قومي بتذويب الزبدة كما هو موضح بالصورة ،ى ثم قطعي بها أصابع الشيكولاتة بالكسرات مع ربع كوب حليب ، بعد الذوبان ارفعيه من على النار واتركيه جانبا حتى يبرد قليلاً.
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]
- اسكبي المزيج على الطبقة العلوية للتشيز كيك ، ببطئ ،ثم ادخليها للثلاجة مدة ساعتين على الاقل ، ومن الأفضل تركها يوم كامل قبل التناول.
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]








[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]



* مقادير الكيكة الإسفنجية:


ـ 6 بيضات.

ـ كوب دقيق.

ـ كوب سكر ناعم.

ـ ملعقة صغيرة باكينج باودر.

ـ نصف ملعقة صغيرة فانيليا.

ـ ملعقتا كاكاو بودرة.


* مقادير الحشو:

ـ 450 جرام كريمة شوكولاته.

ـ 250 جرام سوفت جلاس شوكولاته.

ـ 200 جرام شوكولاته لتزيين التورتة.


* الطريقة:


ـ يتم تسخين الفرن على درجة حرارة 180 مئوية.

ـ يحضر قالب كيك، يفضل أن يكون على شكل قلب،
بدهنه بالزبد وقليل من الدقيق.
في جانب آخر يخفق البيض مع السكر والفانيليا بالخلاط الكهربائي
مدة 20 دقيقة حتى تظهر علامة المنقار عند رفع المضرب لأعلى.

ـ ينخل الدقيق مع الباكينج باودر ويضاف اليه مقدار الكاكاو،
ثم تضاف جميع المكونات الأخرى بالتدريج الى خليط البيض والسكر
مع الاستمرار بالتقليب بخفة.

ـ يسكب خليط الكيكة في القالب ويدخل إلى الفرن لمدة 45 دقيقة
أو حتى تنضج الكيكة.
من الممكن اختبار النضج بملاحظة انفصال الكيكة عن جدار القالب.

ـ تقلب الكيكة بعد إخراجها من الفرن على قاعدة من السلك
وتترك جانبا حتى تبرد.

ـ تقطع الكيكة الاسفنجية إلى ثلاثة أجزاء متساوية، ويفصل كل جزء على حدة.
ثم يوضع الجزء الأسفل على طبق التقديم،
قبل البدء بوضع طبقة من كريمة الشوكولاته عليها،
تليها طبقة أخرى من كريمة الشوكولاته على الطبقة الثانية من الكيكة.

تكرر نفس العملية على الطبقة الثالثة،
بعدها تساوى الطبقات الثلاث فوق بعضها بعضا.

ـ تغطى جوانب التورتة بكريمة الشوكولاته وتوضع في الجزء المخصص للتجميد في الثلاجة «الفريزر» لمدة 10 دقائق حتى تتماسك جيدا.
تخرج ويوضع عليها سوفت جلاس الشوكولاته،
ثم تزين من الجوانب ببشر الشوكولاته الخام وعلى الوجه بوردات من الشوكولاته وحبات الكريز.


وانا حختار اميره تجبلنا طريقه عمل الكبه



الساعة الآن 09:00 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir