منتديات كيو ون q8-one

منتديات كيو ون q8-one (http://q8-one.com/vb/index.php)
-   الماكولات والمشروبات (http://q8-one.com/vb/forumdisplay.php?f=59)
-   -   مطعم الماجيك يرحب بكم ويتمنى لكم شهية طيبة (http://q8-one.com/vb/showthread.php?t=14727)

golden man 11-28-2009 08:03 AM

باشيمل ايه يا جدعان انتوا بتهزروا انا اخري اعمل سلطه او بيض
مكرونه بالباشيمل هو الى انا اعرفه
ان المكرونه بتتسلق وبعدين تندهن الصينيه ويوضع كميه من المكرونه وبعدين اللحم المفروم
وبعدين كميه كمان من المكرونه
وبعد كده الباشميل وتوضع فى الفرن لحد اما تستوى
وبالهنا والشفا وكل سنه وانتوا طيبين

admin 11-28-2009 08:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة golden man (المشاركة 99795)
باشيمل ايه يا جدعان انتوا بتهزروا انا اخري اعمل سلطه او بيض
مكرونه بالباشيمل هو الى انا اعرفه
ان المكرونه بتتسلق وبعدين تندهن الصينيه ويوضع كميه من المكرونه وبعدين اللحم المفروم
وبعدين كميه كمان من المكرونه
وبعد كده الباشميل وتوضع فى الفرن لحد اما تستوى
وبالهنا والشفا وكل سنه وانتوا طيبين



ايه اعم صلق البيض ده

عايزين موضع شامل كامل

golden man 11-28-2009 08:33 AM

يعنى هو تدبيس ماشي يا اسامه انت واميره
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]
تلبية لطلب الأخت اميره - ميرو
عن طريقة عمل المكرونة بالشاميل
أنقل لكم اليوم الطريقة كاملة بالصور مع بعض التعديل وقد أعجبتني تلك الطريقة لاستخدام البقصمات والجبنة الموزاريلا

ونبدأ معا على بركة الله:

المقادير المطلوبة:
- مكرونة مسلوقة
- صلصة الباشميل
- لحمة مفرومة معصجة
- جبنة موزاريلا مبشورة

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]



والآن لعمل اللحمة المعصجة نستخدم:
- بصلة مفرومة
- لحمة مفرومة
- حبة طماطم مفرومة
- صلصة طماطم
- فصين ثوم مدقوقين (هناك من لا يفضل استخدام الثوم)
- ممكن خضار مشكلة وأنا هنا استخدمت ذرة مفرزنة (هناك من لا يفضل استخدام الخضار أو الذرة)
- ملح وفلفل أسود وبهار

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

طريقة عمل اللحمة:
نسخن الزيت عالنار ثم نضيف البصل المفروم ونقلب قليلا إلى أن يذبل لونه

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

نضع اللحمة فوقه ونقلب جيدا

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

تترك إلى أن يتغير لونها إلى اللون البني ثم نضيف الثوم ونقلب
(تذكرة هناك من يفضل ألا يستخدم الثوم)

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

تضاف قطع الطماطم وتقلب جيدا

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

تضاف الذرة (أو الخضار) ونقلبها وتترك إلى أن تذبل الطماطم
(تذكرة هناك من يفضل ألا يستخدم الخضار أو الذرة)

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

ثم نضيف الصلصة

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]


تترك على النار إلى أن تتسبك وتصبح جاهزة

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]



لعمل البشاميل نحتاج إلى:
- كوب طحين تقريبا 7 ملاعق كبيرة
- لتر من الحليب أي تقريبا أربع أكواب
- مكعبين ماجي
- زبدة
- ملح وفلفل أسود وبهارات

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

نضيف الطحين مع الحليب عالبارد

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

يوضع على النار و نحركهم بالمضرب السلك إلى أن يذوب الطحين تماما و يختفي

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

بعد أن يسخن بقليل نضيف الماجي والملح والفلفل الأسود والبهارات وطبعا لا نتركها أبدا بل نستمر بالتحريك حتى لا تتكتل

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

نضيف الزبدة

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

نستمر بالتحريك إلى أن يثخن قوام البشاميل هكذا

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

ترفع من على النار

و الآن التطبيق (وضعها في الطبق)

اللحمة جاهزة والبشاميل جاهز والمكرونة خلاص اتسلقت

نضع المكرونة المسلوقة في طبق عميق أو قدر ونضيف فوقها نصف كمية البشاميل

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

نقلب المكرونة مع البشاميل جيدا حتى يمتزجوا وممكن إضافة القليل من الجبنة الموزاريلا معها

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

نحضر صينية الفرن وندهنها بقليل من الزبدة ونغطي قاع الصينية و الحواف بالبقصمات

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

نضيف طبقة من المكرونة

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

ثم نفرد فوقها اللحمة

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

ثم طبقة المكرونة الثانية

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

و نغطيها تماما

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

ثم باقي صلصة البشاميل هكذا

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

نوزع الجبنة الموزاريلا المبشورة فوقها

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

ندخلها فرن ساخن لمدة نصف ساعة أو أكثر إلى أن تتحمر الأطراف

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

نفتح الشواية و نحمر الوجه

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]


نتركها تبرد شوية قبل التقطيع حتى لا تهترئ أثناء التقطيع
شكلها حلو ممممممممممم

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

تقطع
يللا هاناكل مممممممممممممممم

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

و تقدم مع السلطة
عارف مفيش وقت للسلطة دلوقتي

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]




بالهنا والشفا


golden man 11-28-2009 08:34 AM

أظن قشطه كده

admin 11-28-2009 08:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة golden man (المشاركة 99814)
أظن قشطه كده

اصلى ياين عمى
هم دول المنايفه:-bd:-bd:-bd

شوفى مين بعد
:x:x:x:x
بس صحيح


مين;));));))
اقتباس:

تلبية لطلب الأخت ناني_ناني

لمحه حب 11-28-2009 08:42 AM

في الاعاده افاده تسلم الايادي ودا وانت مبتعرفش

golden man 11-28-2009 08:56 AM

هى فين دى يا ادمن نانى دى
وشوفتى بقى يا لمحه
فما بالك لو عارف
كنت هزلزل الزلازيل

amira abdo 11-28-2009 09:03 AM

تمااااااااااااااااااااااا ااام ياشيف هيما دنت طلعت سوسه اهو وجااااااااااااااااامد ميرسي ياباشا ع الاكلة التحفه دي شكلها بجد جاااااااااااااااااااااامد يلا بفضلي كسبنا شيف جديد
هيماااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااا
ياهوووووووووووووووووووووو وووووووووووووو

دبدوباية 11-28-2009 09:03 AM

أحسنتى يالمحة حب
تسلم ايديكى
بجد
الصور شكلها تحفة
يالا بقى عقبال توراة فرحك قريب يارب
ومستنيين طرقة الكبة من أميرة
يالا ياأميرة بقى ورينا الشطارة

admin 11-28-2009 09:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دبدوباية (المشاركة 99834)
أحسنتى يالمحة حب
تسلم ايديكى
بجد
الصور شكلها تحفة
يالا بقى عقبال توراة فرحك قريب يارب
ومستنيين طرقة الكبة من أميرة
يالا ياأميرة بقى ورينا الشطارة

ياها ده انتى قديمه قوى

كل الناس دى عمل الى مطلوب منها

شوفى اخر صفحه

دبدوباية 11-28-2009 09:22 AM

اقتباس:

ياها ده انتى قديمه قوى

كل الناس دى عمل الى مطلوب منها

شوفى اخر صفحه





معلش يا أمين غلطة مطبعية


بعدين هو مين العضو الى اختاره جولدن مان؟
مش المفروض انه يختار عضو غيره ويطلب منه اكلة؟

golden man 11-28-2009 10:01 AM

طب عايز دبدوبايه تعملى حمام بالفريك

دبدوباية 11-28-2009 10:20 AM

ياجماعة من فضلكوا اللى هايختار عضو يختار عضو غير اللى مزلوا قبل كدة
مينفعش التكرار دة المطعم دة عملته عشان أكبر كم من الأعضاء يشترك فيه
ويبقى منه موسوعة لأكبر عدد من الأكلات
ومنه موضوع جامع أكبر عدد ممكن من الأعضاء
من فضلك ياهيما اختلر عضو جديد غيرى

golden man 11-28-2009 10:48 AM

اوك يا دبدوبه ماشى اختار الادمن معلش انا مش عارف مين عمل ومين مش عمل حمام بالفريك يا ادمن

دبدوباية 11-28-2009 11:16 AM

اختار حد تانى ياهيما
اللى نزلوا
انا والأدمين
وأحمد
ولمحة حب
واميرة
شوف بقى حد تانى غيرنا
معلش أنا عارفة انى زهقتك

golden man 11-28-2009 11:28 AM

لا ولا يهمك انا هخترلك حد عمره ما دخل هنا ومتهيالى ولا عمره هيدخل بس الادمن هيجيبه
سيلفر هو الى هيعمل الموضوع ده قوله يا ادمن اوك
عاوز حمام بالفريك يا سيلفر علشان اجيبهولك فى الجيش يا حبيبي انت والقاضى ورامى والناس الى معاكم
وعاوز حلو على زوقك ولو معجبنيش على التلاموناته بالتلاته لخليك تعمل الى انا عاوزه ومش كده هجيلك البيت وهتغدى الى انا قولت عليه

دبدوباية 11-28-2009 11:42 AM

أهو اختيارك المرة دى ف الجون ياهيما
وأنا موافقة جدا جدا على سيلفر
وحد يقوله ينزل بالأكلة اللى طلبها منه هيما قبل ماسلم نفسه ف الجيش
برافو هيما
برافو
برافو
برافو
والله واتدبست ياسيلفر
يالا بقى ورينا الشطارة

golden man 11-29-2009 03:26 AM

اكيد ادمن لازم يقوله واكمنى معيدتش عليك يا بوب
دى عديتى
والحمد لله يا دبدوبه ان اختياري عجبك

دبدوباية 11-29-2009 04:41 AM

اقتباس:

والحمد لله يا دبدوبه ان اختياري عجبك
شكلى كدة عذبتك وزهقتك عقبال ما اختارت عضو غيرك
عامة ياريس حقك عليا

دبدوباية 11-29-2009 10:20 AM

ايه ياشباب سيلفر راح فين
هرب من أرض المعركة
قصدى أرض الطبخ؟

admin 11-29-2009 10:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دبدوباية (المشاركة 100199)
ايه ياشباب سيلفر راح فين
هرب من أرض المعركة
قصدى أرض الطبخ؟



هو مشغول بس اليومين دول بس ان شاء الله بكره يرد على الموضع

golden man 11-29-2009 10:46 AM

قشطه تمام ومزعلتش ولا زهقتنى ولا حاجه يا دبدوبه
يا نهار فداكى الساعه لما اعملك الى انتى عاوزاه

admin 11-30-2009 11:13 PM

ياجماعه بعد اذن الجميع
الى ينطلب منه شئ يعمله فى المطابخ

يتم عمل موضع جديد بذلك ووضع الرابط الخاص بهذا الموضع فققط


تنبيه لكل



Silver 12-01-2009 01:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة golden man (المشاركة 99895)
لا ولا يهمك انا هخترلك حد عمره ما دخل هنا ومتهيالى ولا عمره هيدخل بس الادمن هيجيبه
سيلفر هو الى هيعمل الموضوع ده قوله يا ادمن اوك
عاوز حمام بالفريك يا سيلفر علشان اجيبهولك فى الجيش يا حبيبي انت والقاضى ورامى والناس الى معاكم
وعاوز حلو على زوقك ولو معجبنيش على التلاموناته بالتلاته لخليك تعمل الى انا عاوزه ومش كده هجيلك البيت وهتغدى الى انا قولت عليه

ماشى يا هيما ،،،

هو أنا عندى كام إبراهيم يعنى

إتفضل يا سيدى ....

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

عمايل ايديا وحياة عنيا

ويارب تعجبكوا يارب

Silver 12-01-2009 01:16 AM

وانا اطلب بقى

ممممممممممممم

ممممممممممممم

مممممممممممم

نفسى فى اكلة سمك

وهاطلبها من ،،،




مانوللى


وانا سايبك براحتك خالص

اهم حاجة تكون اكلة سمك

يلا بسرعة عشان جعان


دبدوباية 12-01-2009 07:20 AM

فينك من زمان ياسيلفر
نورت المطعم ياباشا
وتسلم ايديك ومتنساش تعزمنى بقى على أكلة الحمام دى أصلى بموت فيها

manolly 12-01-2009 07:36 AM

اى خدمة يا سيلفر
انت تؤمر
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

اختار بعدى ادمن يعملنا بيتزاااااااااااااااااا فراخ بالصورررررررررررر

دبدوباية 12-01-2009 07:40 AM

طب اختارتى مين يامانوللى بعدك يدخل المطعم

admin 12-01-2009 07:42 AM

تمام اختارى عضو جديد


وياريت الكل يعمل موضع جديد بالاكله المطلوبه



golden man 12-01-2009 07:44 AM

تسلم يا سيلفر يا حبيبي
على الاكله الجامده دى
وتسلمى يا مانوللى على السمك بس معملتيش زى ما ادمن عاوز
واختاري حد يالا

manolly 12-01-2009 07:45 AM

وطبعا ماتنساش الميرندا التفاح يا اسامة
ههههههههههههههههههههههه

admin 12-01-2009 07:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة manolly (المشاركة 100881)
وطبعا ماتنساش الميرندا التفاح يا اسامة
ههههههههههههههههههههههه



مش فاهم
@-)@-)@-)

لاو عوز حاجه ساعقه عيونى8-}8-}

بس هاتى الى عليكى الاول:)>-:)>-:)>-

manolly 12-01-2009 07:50 AM

يابنى قلتلك اعملنا بيتزا فراخ بالصور
وماتنساش الميرندا التفاح

admin 12-01-2009 07:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة manolly (المشاركة 100892)
يابنى قلتلك اعملنا بيتزا فراخ بالصور
وماتنساش الميرندا التفاح



بصره


مينفعش انا شوفى عضو جديد

علشان عملت قبل كده

admin 12-01-2009 07:55 AM

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]


[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]


اختارى عضو غير دول

manolly 12-01-2009 08:00 AM

ههههههههههههههههههههههههه ه
ماهو مفيش حد غيرهم اساسا موجود
ماعلينا اختار كارمن بقى لما ربنا يكرمها وتيجى

admin 12-01-2009 08:07 AM

طب نشوف عضو تانى


علشان كارمن مطلوب فى اشياء كثيره


لم ترجع

دبدوباية 12-03-2009 10:23 AM

طب ياريت عقبال لما كارمن ترجع نختار عضو تانى
وأنا بختار the king
وبطلب منه طريقة الرز المعمر

amira abdo 12-21-2009 09:21 PM

فينك يا كينج طب نشوف غيرهم طب انا هدبس صحبتي هوبا بعد اذنك يادبدوبايه تعملهولنا اصلها قروبه ف المطبخ وعايشه الدور هدبسها بقي هههههههههههههههههههههههه مستنياكي يابت ياهوبا ههههههههههههههه

دبدوباية 12-23-2009 02:36 PM

انتى تأمرة يا اميرة
المطعم مطعمك ياحبى
وبناء على طلب أميرة مستنيين طريقة الرز المعمر من هوبا
يالا بقى ياهوبا ورينا عمايل ايديكى


الساعة الآن 01:23 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir